Naar mijn idee is de tekst geen betoog èn geen beschouwing, maar een beschrijving van de gebeurtenissen in de rechtzaal.

Toegevoegd na 37 minuten:
De tekst voldoet niet aan de beschrijvingen zoals je die bijvoorbeeld kan vinden op https://nl.wikipedia.org/wiki/Betoog en https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschouwing_(argumentatieleer):

"Een betoog is een verdediging van een standpunt met het benadrukken van argumenten en ontkrachten van tegenargumenten."

"Een betoog is als volgt opgebouwd:
* Presentatie van de hoofdgedachte en stelling;
* Pleidooi van de voor- en nadelen;
* Samenvatting en beantwoording van de stelling."

"Een beschouwing is een tekst waarvan het doel is om de lezer kennis te laten maken met verschillende meningen, zodat de lezer ten slotte zijn eigen mening kan vormen. (...)

Bij een beschouwing geeft de schrijver voor- en tegenargumenten bij een stelling of onderwerp, en uiteindelijk geeft hij zijn eigen mening. Deze mening kan weliswaar de mening van de lezer beïnvloeden, maar de beschouwing laat ook ruimte voor de lezer om een eigen afwijkende mening te vormen."

Toegevoegd na 1 uur:
De Wikipedia-pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Uiteenzetting geeft het beste weer wat voor soort tekst het is, een uiteenzetting:

"Een uiteenzetting is een tekst met als doel de lezer te informeren over een bepaald onderwerp. Een uiteenzetting wordt gebaseerd op feiten en is, in tegenstelling tot een betoog, objectief van aard. Een uiteenzetting laat dus niet zoals een beschouwing de lezer kennis maken met verschillende meningen. Er wordt alleen maar informatie gegeven en er komt geen enkele mening in voor."

Met "geen enkele mening" wordt hier de mogelijk bestaande mening van de schrijver(s) van de uiteenzetting bedoeld.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je moet kiezen zou je zeggen dat het een beschouwing is van een betoog (van Cliteur en een beetje van Bos). Maar eigenlijk is het een uiteenzetting omdat de schrijver van de beschouwing zijn mening niet geeft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschouwing_(argumentatieleer)