Wat vindt PwC belangrijk in de persoonlijkheid van een accountancy stagiaire?

Ik had een voorbeeld gekregen van een persoonlijkheidstest van PwC, waarbij ze het volgende vroegen. Kruis aan wat jij het minst en meest belangrijk vindt:

1. Andere mensen helpen.
2. Werk op orde houden
3. Werk perfect afleveren.

Ze gaan hier al standaard van uit dat iets negatiefs is. Ik weet echter dat ze werken volgens het Big 5 principe, maar ik kom er nog steeds niet uit. Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
erotisi
8 jaar geleden
Waaruit concludeer je dat ze standaard uit gaan van iets negatiefs?
Of denk je dat ze aangeven met 'minst belangrijk' dat dat dan gelijk ook onbelangrijk is??
Het kan natuurlijk, maar waarom zouden ze niet ook alle drie belangrijk kunnen zijn, maar waar neig jij naar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou natuurlijk wel eerst mijn werk op orde willen houden, maar dat betekent niet dat ik andere mensen helemaal niet help. Dat zit in mij, dat ik andere mensen help, maar de eerste 2 aspecten ook.
erotisi
8 jaar geleden
Nou prima toch, dat geeft een beeld van jouw persoonlijkheid (op dit moment). En ik vermoed niet dat ze meteen de conclusie gaan trekken dat je dan asociaal bent of zo doordat je mensen helpen niet het belangrijkst vindt. Je kunt zo'n test natuurlijk in gaan vullen geheel naar de wensen van dat bedrijf en zeggen dat je het belangrijkst vindt dat je je werk perfect aflevert (mocht PwC dat al het belangrijkste vinden, maar dat kan), maar het is ook belangrijk dat je je een beetje jezelf kunt zijn op de werkvloer. En zo'n persoonlijkheidstest is vaak zo gemaakt dat voortdurend jezelf anders voordoen dan je bent een te afwisselend patroon van antwoorden zal geven (al zullen de echte ervaringsdeskundigen met het maken van zulke testen zich wat makkelijker kunnen 'veranderen')
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is dat veel mensen op de persoonlijkheidstests zijn afgewezen, terwijl hun IQ-score boven gemiddeld lag. Ik ben dus benieuwd wat PwC daadwerkelijk zoekt. Ze zoeken iemand die ordelijk is, cijfermatig en analytisch sterk en iemand die in teamverband kan werken. Maar werk perfect afleveren is ook iets wat je moet kunnen (dit neem ik aan dan).

Antwoorden (1)

Je moet invullen wat je zelf het belangrijkst vindt, anders val je op een zeker moment in de test door de mand.

Die tests zijn vaak geniepig samengesteld: een zelfde item komt met steeds twee andere verderop in de test terug. Zo kunnen 'ze' een rangorde aanbrengen. Maar als jij ''m niet invult naar eigen inzicht, kan er een vreemd resultaat uitkomen.

'Werk perfect afleveren' klinkt bijv. als het ideaal. Maar als dit betekent dat de klant een week langer moet wachten op zijn cijfers omdat je alles wil uitzoeken tot op 2 centen achter de komma, schiet het zijn doel voorbij.

'Andere mensen helpen': heel goed. Maar wat doe je als andere mensen je vragen om iets te doen met de cijfers wat accountantstechnisch onverantwoord is? Dan zul je 'nee' moeten zeggen, ook als dat commercieel niet aantrekkelijk is.

'Werk op orde houden': heel goed maar er zijn tijden in het jaar dat de aanvoer zodanig groot is dat het onmogelijk is om op elk moment van de dag bij te zijn. Schiet je dan in de stress? Of toch elke dag keurig om 17.00 uur naar huis? Iets anders?