Wat zijn gedachten eigenlijk?

We hadden het over een definitie van 'gewone' mensen en zodoende kregen we het ook over gedachten. En de vraag die me toen te binnen schoot was, wat zijn gedachten dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

Dat zijn (een mix van) stemmen, woorden of beelden zonder dat deze echt gezien of gehoord worden die een gevolg zijn van een (on)bewuste interactie met jezelf, de buitenwereld of een combinatie van deze.

Zie tevens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedachten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het precieze antwoord (vanuit de hersenwetenschap) luid : dat weten we eigenlijk niet.
Net zoals we niet precies weten wat een herinnering is.

We weten wel dat er in de hersenen altijd grote activiteit is en overdracht van informatie van de ene zenuw naar de andere, maar hoe geheugen en gedachten PRECIES werken, en vooral hoe ze PRECIES functioneren, worden opgeslagen, opgehaald, gevormd, vervormd, geconserveerd ; we hebben nog eigenlijk geen enkel idee

We kunnen alleen filosofische definities proberen te formuleren En intussen weet iedereen PRECIES wanneer hij een gedachte of een herinnering heeft.

De hersenwetenschap is nog ZO nieuw, dat je eigenlijk kunt stellen dat we nog niet heel veel verder zijn dan hoe ze er uitzien , waar we ze voor gebruiken en hoe dat ongeveer in zijn werk gaat. Pas nu eigenlijk beginnen we stapje voor stapje over beter meet- en waarneem-materiaal te beschikken, maar dan nog blijft het grote obstakel dat je even de hersenen nauwelijks kunt onderzoeken, en dat dode weinig informatie opleveren.
Voorlopig blijft het dus nog een boeiend gebied van de wetenschap, waarop nog heel veel kan gebeuren.

Intussen denk (...) ik dat een 'gedachte' alle activiteit is in je hersenen die je je bewust bent. Sommige gedachten zijn herinneringen, anderen zijn plannen of ideeen, weer anderen zijn associaties en herkenningen, berekeningen.....allemaal verschillende 'gedachten' waar je vervolgens weer iets mee kunt of moet Of niet natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een 'gedachte' is natuurlijk uiteindelijk 'dat wat je denkt'. Ofwel : denken. Cogito ergo sum. Door je bewust te zijn van het feit dat je denkt, dat je 'geachten hebt', weet je dat je bestaat. En dat is ook meteen de enige zekerheid die je hebt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prikkelingen van je zintuigen naar je hersenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedachten zijn de voeding en motor van onze beschaving, evolutie en cultuur.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Modelleren en toetsen van de buiten en binnenwereld door middel van bewuste processen? Door het woord bewust kom je wel in een soort cirkeldefinitie terecht (wat is bewustzijn?), maar ik weet zo snel niets beters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedachten zijn het creatieve resultaat van opgeslagen informatie en omstandigheden, door onze hersenen omgezet in niet uitgesproken woorden.