Is wetenschap ook een religie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
niko
12 jaar geleden
definieer religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Definieer: definieer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Religie is geloof. Maar als men de waarheid in de wetenschap vind, is dat toch ook een soort geloof? Het geloof in datgene wat tastbaar en te bewijzen valt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef je niet in te geloven, Sadejoella ; dat weet je dus zeker. Op het moment dat je het NIET zeker weet en dus maar iets ' moet' geloven (wat nooit moet trouwens), spreek je van geloven . Wetenschap valt daar 100 % buiten.
Geloven doe je in dingen die niet tastbaar, aantoonbaar, bewijsbaar en berekenbaar zijn. Al het andere is weten.
niko
12 jaar geleden
+
Amadea
3 jaar geleden
Nee, maar beide kunnen wel een stokpaardje zijn.

Antwoorden (9)

Nee. religie is alles wat met geloof te maken heeft.Geloof is dan genoeg
wetenschap niet. Bij wetenschap moet je wel enigszins geloven in wat je doet, maar dan verandert het geloof in zeker weten of iets wel of niet zo is
12 jaar geleden
Nee.

Wetenschap: "het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven" (http://www.vandale.nl/)
Dat heeft helemaal niets te maken met godsdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, juist niet.
voor een religie volstaat geloof.
voor de wetenschap moet iets te controleren en te bewijzen en te herhalen zijn met hetzelfde resultaat.
wat wetenschappoelijk bewezen is, dat kan je als feit beschouwen.
een geloof is niet meer dan dat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Religie is geloof. Maar als men de waarheid in de wetenschap vind, is dat toch ook een soort geloof? Het geloof in datgene wat tastbaar en te bewijzen valt
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dat is geen geloven maar weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het geloof is eigenlijk een eigenschap. Dus, religieus geloof is het ene dat je gewoon iets aanvaardt zonder te denken of het goed of slecht, of nodig is. Dat doe je zonder enige onderzoek. In een religieus geloof denkt je dat alles dat tegenover je geloof staat is vals, en dat alleen je geloof klopt. Een groot voorbeeld van dit is het geloof in God. Je geloof in God zonder het te weten of vragen wie hij is en waar hij woont en waarom hij niet verschijnt. Het wetenschappelijke geloof is helemaal iets anders. Het geloof in die betekenis ontstaat na, en is basis op, feiten en onderzoek.
Nee, helemaal niet. Een duidelijk verschil is dat de wereld steeds meer wetenschappelijk en minder religieus is aan het worden. En dat is een goede teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er is een fundamenteel verschil tussen de wetenschappelijke benadering en een geloof.

Bij een geloof draait het om dat geloof. De wereld wordt verklaard aan de hand van het geloof. Met andere woorden: het geloof is het uitgangspunt, de wereld heeft maar te volgen.

In de wetenschap draait het om het bekijken van de wereld. De wereld wordt verklaard aan de hand van de dingen die we zien. Er wordt continu geprobeerd bestaande kennis omver te werpen; op die manier blijft alleen datgene over dat echt stevig staat. Met andere woorden: de wereld is het uitgangspunt, de beschrijving van de wereld heeft maar te volgen. Zelfs als we dat soms niet leuk vinden.

Onderstaande link geeft heel duidelijk weer wat het verschil is tussen een geloof en de wetenschap. Zoals je ziet zit het verschil niet zozeer in de uitleg (de bovenste helft van de tekst in de link), maar in de *redenen* voor die uitleg (de onderste helft van de tekst).

Daaraan herken je de wetenschappelijk ingestelde persoon: die vraagt niet alleen naar iemands overtuiging, maar vooral naar de *redenen* van die overtuiging.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb het plaatje uit de link ook maar even aan deze vraag toegevoegd. Klik op het plaatje voor een grotere versie; bij sommige browsers kan het zijn dat je daarna nogmaals moet klikken om een leesbare versie te krijgen.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat plaatje is goed zeg! Die ga ik bewaren :)
Dit is een aloude discussie. Er zijn wetenschappers die zo geloven in de wetenschap als antwoord op alle zijnsvragen (onstaan van het leven, waarom leven we, waarom zo, etc), dat we welhaast een geloof mogen noemen. Immers: ook de wetenschap heeft geen sluitend antwoord op alle vragen. Het is zelfs de vraag of de mens in staat is tot het vinden van alle antwoorden. Er blijft altijd onzekerheid over, ook in de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ; wetenschap is geen leer , levensstijl of stroming maar een methode van waarheidsbevinding, en daarmee op ALLE punten het TEGENOVERGESTELDE van religie.

Er zijn wel mensen die denken wetenschap en religie te kunnen combineren, en tot op zekere hoogte en op bepaalde vlakken kan dat ook wel, maar op het punt dat religies uitgaan van bepaalde onbewezen aannames, kun je eigenlijk niet meer spreken van een wetenschappelijke benadering, en raken ze elkaar kwijt.

Wetenschap is ook niet 'heilig' of een kant-en-klaar-pakket ; het is BIJ UITSTEK en PER DEFINITIE geen allesverklarende waarheid ; het doel is juist voortdurend op zoek naar verifieerbare, controleerbare feiten. Iets waar religies zich per definitie niet mee bezig houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, al kun je moeilijk hard maken dat wetenschap leidt tot Waarheid. De waarheid laat zich niet kennen. Wel is duidelijk dat wetenschap leidt tot een systeem dat onomstotelijk WERKT. Mocht er iets niet werken zoals voorspeld, dan gaan wetenschappers op zoek naar de kern van het probleem met als doel een nieuwe theorie op te stellen die wel weer werkt.

Religie begint met een aannames die in essentie gebaseerd zijn op persoonlijke ervaringen en bouwt daarop voort. Vaak steunt men daarbij sterk op wat is vastgelegd in oude boeken, hetgeen verdere uitleg behoeft van een priester of andere religieuze gezagsdrager. Religieuze verklaringen zijn dan ook dogmatisch van aard en nauwelijks gebaseerd op verifieerbare feiten. Om die reden zijn religieuze stromingen, zelfs binnen dezelfde hoofdstroming, het vaak oneens met elkaar, en soms zelfs op hoofdpunten. Daarentegen zijn wetenschappers over de hele wereld het op hoofdpunten meestal nagenoeg eens. Alleen als je met een vergrootglas kijkt, wat wetenschappers doorgaans doen, zie je de verschillen. Door steeds te testen en t corrigeren leidt wetenschap tot een sterk bouwwerk dat steeds bruikbaar blijkt te zijn en dat niet zomaar inzakt als een individuele wetenschapper met de resultaten heeft geknoeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, religie bestaat uit sprookjes en wetenschap uit harde feiten.