Wordt er in iedere groep altijd een zondebok of buitenbeetje (on) bewust gevormd?

13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb juist altijd de vraag hoe mensen populair worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ELKE groep vind ik te ver gaan, maar ik denk helaas dat dit zo is ja.

Het beste antwoord

Niet in elke groep, maar zeker wel in groepjes die niet echt vrijwillig gevormd worden.

Maar dat is helemaal niet erg denk ik. Het is de natuurlijke hiërarchie die ontstaat bij mensen. Er is altijd een leider, een heleboel volgelingen en vaak ook een buitenbeentje, oftewel The Underdog. Dit wordt inderdaad vaak onbewust gevormd.

Net als bij dieren is het bij mensen ook nodig dat er een natuurlijke hierarchie is, anders wordt het een janboel.

En de kracht ligt eigenlijk altijd bij de middenmoot, want zij bepalen of de leider een goede leider is en zij komen op voor de zondebok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bij een vriendegroep niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Zeker niet bij weldenkende mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook altijd een zondebok en een buiten bentje geweest van mijn vriendengroep. We waren dan 5 meisjes en ik was dan net de gene die het meesy buitengesloten word. Maar achteraf nadat ik wat volwassener werd had ik inde gaten dat ik daar zelf verandering in kon brengen maar dit niet had gedaan. Dus het licht maar net aan je persoonlijkheid hoe je ermee omgaat als je je zelf een zondebok of een buitenbeentje voelt. Ik raad gewoon iedereen aan om open te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja - maar die hoeft niet per se binnen de groep zelf te zijn. Een groepje kan ook collectief iemand van buiten de groep op de korrel nemen, deels ook om de samenhang binnen de eigen groep te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zorgt je eigen onzekerheid ervoor dat je jezelf een buitenbeentje voelt terwijl je door anderen niet zo gezien wordt. Helaas heb je ook altijd nog een vorm van onzekerheid bij bepaalde mensen en die misbruiken andere mentaal zwakkere mensen weer om op af te geven om zelf niet op te vallen met hun onzekerheid en vaak hebben die dan ook een zintuig om andere mede "lotgenoten" te onderscheiden in de massa en die tot hun slachtoffer te maken. Een weldenkend mens zal dat niet doen. De realiteit is dat het daar echt niet vol mee zit in de wereld. Ga van jezelf leren houden dan maakt de mening van anderen je niets meer uit! Succes met groeien ;-) dat is mijn advies aan de "buitenbeentjes " onder ons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak wel...na verloop van tijd. In het begin is het meestal wel koek en ei, maar ik denk dat het een menselijk trekje is dat er langzaam aan iemand "de mindere" wordt. Hoe onaangenaam dat ook klinkt. En hoe moeilijk dat soms is om de vinger er op te leggen hoe dat zo onstaat. Het is een onaangenaam proces, vaak dienend om je eigen positie veilig(er) te stellen. Vooral op scholen/in klassen zie je dit gebeuren.

Degene die dat overkomt, is meestal een persoon met minder zelfvertrouwen, gaat het om kleding of andere uiterlijke kenmerken, of om materialistische zaken.

Ik spreek met voorzichtige bewoordingen, want gelukkig zijn er ook groepen waarin de band hecht en oprecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijna elke groep, het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van o.a. de grootte van de groep, heb je leiders en volgers. Maar dat hoeft niet te leiden tot een zondebok. De een kan in een groep meer het voortouw nemen en de ander kan meer op de achtergrond zijn en volgen, zonder dat dat iets zegt over het aanzien dat de verschillende mensen binnen zo'n groep hebben.
Ik denk dat harmonieuze groepen geen zondebok nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet in iedere groep maar op school is het vaak een groot probleem.
behoor je tot een groep dan kan je hier een rol in vervullen. elke dit is hangt heel erg af van de sociale normen binnen de groep.
sommigen willen hun rol veilig stellen, deze wil bevestigen, onzeker is, of kan zich in de positie voelen om iemand buiten te sluiten.
als je tot een bepaalde groep behoort voel je je sterker (bv de gangs in amerika)

een zondebok (iemand die minder weerbaar is) is dan vaak de pineut.
soms kan dit onbewust gebeuren, afhankelijk van de gedragsnormen van de groep waaraan je je aanpast.

ook volwassen kunnen er wat van! (denk bv aan cultuur, of een lichamelijk handicap)

kijk bij de bron voor meer info
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elke groep, hoe harmonieus ook, treden groepsprocessen op. Je zult in elke groep kunnen meemaken dat er momenten zijn waarop iemand de zondebok wordt, soms onbedoeld. Of iemand echt de zondebok blíjft, dus voor langere tijd, hangt af van de kwaliteit van de groep. Bij een goede groep zal men het op een gegeven moment herkennen en er wat aan willen doen, zodat ieder zich goed voelt. Maar dan moet je het natuurlijk wel eerst zien.... en bereid zijn om over je eigen grenzen te stappen.