Wat zijn de oorzaken van psychopathie ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Poet
10 jaar geleden
Dat heet tegenwoordig officieel: antisociale persoonlijkheidsstoornis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie

Antwoorden (1)

In Nederland hebben mannen bijna drie keer vaker een antisociale persoonlijkheidsstoornis dan vrouwen. Het zijn vooral mannen in de leeftijdsgroep tussen de 18 en 34 jaar. Over oorzaken van een antisociale persoonlijkheidsstoornis is nog weinig bekend. Er zijn wel een aantal risicofactoren, maar dat zijn geen oorzaken en factoren kunnen de stoornis niet veroorzaken.

Deze mensen zijn individueel kwetsbaar
- wat deels bepaald is door genetische invloeden
- wat lijkt samen te gaan met hersenafwijkingen
- hebben als kind een opvliegend en impulsief karakter
- tonen als kind hyperactief gedrag
- hebben als kind een gedragsstoornis
- en beschikken als kind over lagere intelligentie en minder cognitieve vaardigheden (vooral verbaal).

Omgevingsfactoren:
- opvoeding met weinig warmte, weinig ouderlijk toezicht en strenge discipline
- omgang met antisociale leeftijdsgenoten
- opgroeien in armoede, een slechte woning of een criminele buurt
- sociale uitsluiting versterkt de antisociale ontwikkeling.