Kan je IQ groeien als je daar hard aan werkt?

Of blijft het stagneren op een bepaalde leeftijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Als we eenmaal volwassen zijn, stopt het IQ met groeien; volwassenen worden met het verstrijken der jaren wel
wijzer, maar niet slimmer.

Maar per GENERATIE worden we als individu wél steeds intelligenter. Vanaf 1932 is de intelligentie van de gemiddelde negentienjarige Neder- lander met zo’n 25 IQ-punten toege- nomen. Een vergelijkbare toename van de intelligentie zien we in andere welvarende landen. Een halve eeuw geleden scoorde een gymnasiumleerling vaak slechter op intelligentietests dan een hedendaagse havist op dezelfde tests. Er gebeurt dus iets in de eerste twintig levensjaren waardoor de jeugd van tegenwoordig slimmer is dan de jeugd van vroeger.

Tot nu toe zijn verschillende ver- klaringen onderzocht voor de toename in intelligentie (naar zijn ontdekker het Flynn-effect genoemd), maar geen enkele is afdoende.

Een van de theorieen staat haaks op wat veel ouders en leerkrachten beweren;

Volgens de Amerikaan Steven Johnson hebben we die toegenomen intelligentie namelijk vooral te danken aan de Game Boy en de televisie. Zoek zijn onderzoek maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan! Bijvoorbeeld door veel na te denken. En bijvoorbeeld brainspelletjes te doen op zo'n spelcomputer waarvan ik de naam ben vergeten. Als je bijvoorbeeld je pak suiker altijd ergens anders neerzet dan moet je iedere keer nadenken: waar heb ik hem de vorige keer neergezet en dat is goed voor je iq.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IQ kan groeien. De opvoeding van een kind kan tot 20 punten verschil geven in IQ. Voor volwassenen is het echter moeilijk.

Je moet ook oppassen met testen te doen. Je gaat namelijk de logica achter de vragen doorhebben als je dit te vaak doet. Er wordt gezegd dat je tussen elke test minimaal 2 jaar moet wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet groeien, maar je kunt wel beter gebruik leren maken van je potentiaal... Als je het klaarspeelt om de hersenhelften samen te laten werken in plaats van elkaar tegen te werken, dan maak je optimaal gebruik van je potentiaal...

Dus ja en nee...

Je IQ neemt af meteen na de geboorte is mijn mening en loopt alleen maar terug als je ouder wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad. Dat moet heel vervelend voor je zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoed dat jouw hersenhelften niet goed met elkaar verbonden zijn. Zeg maar een soort hersenhelftmiscommunicatie.
Ja, je IQ , aangeboren intelligentie of leervermogen stopt met 'groeien' op het moment dat je geboren wordt - alleen is het dan nog een beetje lastig te meten. Dat wil pas vanaf een jaar of drie, vier.

Je aangeboren aanleg kun je niet veranderen, maar je kunt wel proberen er uit te halen wat er in zit door je zo veel mogelijk te ontwikkelen. Dat betekent veel lezen, veel puzzelen, je smaak op alle mogelijke gebied (muziek, voedsel, kunst, humor, literatuur, alles wat je hersens prikkelt) ontwikkelen. Hoe groter je aangeboren intelligentie, hoe groter ook vermoedelijk je natuurlijke interesse op al deze gebieden zal zijn, en hoe meer behoefte aan die 'uitdaging'.

Je moet het een beetje zien als een computer waarvan je de processor niet kunt veranderen, maar wel zo veel mogelijk relevante informatie op de harde schijf kunt plaatsen, zodat je er steeds meer mee kan. Door heel vele informatie op te slaan en je hersenen te trainen, ga je steeds meer en beter verbanden zien (en toepassen), waardoor je op een test zeker een paar puntjes bij je IQ kunt 'smokkelen'. Oefen bijvoorbeeld eens met afstanden schatten, of hoeveelheden, of gewichte4n.

Maar iemand met een aangeboren IQ van rond de 80 (normaal aan de wat zwakke kant) zal wellicht 90 of 100 kunnen bereiken, maar 130 of 140 zit er niet in, helaas.

Je wordt er dus niet intelligenter van, maar je weet dan wel meer, en hoe je het moet toepassen. Hoe VEEL je kunt leren en hoe makkelijk het je afgaat en in welk tempo, heeft dan wel weer met je aangeboren intelligentie te maken. Die is voor iedereen anders.