Zijn persoonlijkheidsstoornissen een onderdeel van je karakter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook!!

Het beste antwoord

Een persoonlijkheidsstoornis, is een stoornis.
Het is dus geen normaal deel van je karakter.
De stoornis kan vele gevolgen hebben maar het is ook andersom, gevolg van ongunstige gebeurtenissen kunnen een pers. stoornis opwekken.
Ik heb het dan over het totale traject van nature , nurture en culture.
Of het onderdeel van je karakter uitmaakt, veel stoornissen die in de kiem aanwezig zijn, hoeven niet per se tot ontwikkeling te komen.
Dus in het nature-deel kunnen kiemen zitten die zich onder gunstige omstandigheden niet tot een persoonlijkheidsstoornis hoeven te ontwikkelen en - volgens die redenering, niet in die zin in je karakter liggen.
Kwaad zaad komt niet op als het geen voedingsbodem vind en dus is opvoeding en cultuur van grote(re) invloed op je karakter.
Ik heb het hier niet over psychiatrische ziekten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb in het dagelijks leven te maken met mensen die ernstige persoonlijkheidsstoornissen hebben.
Bijna allemaal is dit ontstaan/veel erger geworden NA een PTSS
(posttraumatische stress stoornis) dit triggert vaak de kwade kiem
en dan komt de stoornis tot wasdom.
Mede daarom moeten we respectvol en liefdevol met elkaar en vooral onze kinderen omgaan, goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik denk dat de sterke toename van stoornissen veel te maken heeft met de druk die op ouders ligt waardoor het kind van de rekening een stoornis gaat ontwikkelen.

De ontwikkeling van deze stoornis is voor een goed deel te voorkomen door minder virtueel en meer reeel aandacht aan elkaar te geven.
Juist in die virtuele wereld (sociale netwerken) zie je veel stoornissen zich ontwikkelen tot rampen en als nieuwe norm verheffen.
Dat moeten we niet willen.

Anti pest-beleid, persoonlijke aandacht, liefdevolle CORRECTIE en oprecht houden van is wat de mens helpt het karakter en de talenten ten goede te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja.
Een persoolijkheidsstoornis is minstens aanwezig vanaf je adolescentie. In die periode wordt je karakter verder gevormd.
Het kan dan idd zijn dat er zich bepaalde karAktertrekken zich ontwikkelen die tot de kenmerken van een persoonlijkheids stoornis horen.

Als je bv op latere leeftijd een psychologisch onderzoek krijgt vragen ze wanneer bepaalde eigenschappen aanwezig waren. Is dit op latere leeftijd ontstaan dan valt het niet onder een persoonlijkheids stoornis. Als blijkt dat de eigenschappen al vanaf je vroege adolescentie aanwezig waren, en niet als reactie op een specifieke gebeurtenis, dan spreken we van karakter-eigenschappen.
Heb je er voldoende die horen bij een bepaalde persoonlijkheidsstoornis dan gaat men er van uit dat je die stoornis hebt.

Ik hoop dat ik het duidelijk genieg heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet altijd even gemakkelijk om een onderscheid te maken tussen karakter en persoonlijkheidsstoornis. Het karakter wordt gezien als een aangeboren iets en een persoonlijkheidsstoornis is wel een fenomeen van langdurige aard en kan zelfs ook uit een optelling van bepaalde karaktereigenschappen ontstaan. Of een PS kan ontstaan als karaktereigenschappen en opvoeding haaks op elkaar staan of de PS kan zich later in het leven ontwikkelen. In het laatste geval kan als je de geschiedenis van de persoon kent misschien duidelijk zijn dat het niet om karaktereigenschappen gaat maar om een PS.