Waarom zeggen de meeste mensen , wanneer je ergens bang voor bent gebeurt het vaak ook?

Soms zeg je dat je ergens bang voor bent dat iets zal gaan gebeuren. Of het op waarheid gebasseerd is of niet, de meeste mensen zeggen dan dat je daar niet mee bezig moet zijn omdat de kans dat het dan waarschijnlijk ook zal gaan gebeuren?
Is dit echt zo en waar is dit op gebasseerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (12)

Als je ergens schrik voor hebt, maak je sneller fouten omdat je je op de angst concentreert. Als je je echter op de situatie concentreert, zou dit niet zo hoeven te zijn. Want angst kan een mens geconcentreerd houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je bang voor bent MOET je ervaren... dat is een wet...

Kijk maar in je eigen leven, en kom erachter dat het waar is... Geloof me niet, maar onderzoek zelf... Ik heb dat gedaan en zag het... Dat kun jij ook, en met jij bedoel ik de persoon die dit nu leest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +1
Dan is dat de ervaring van die mensen die het ervaren hebben. Het tegenovergestelde kan ook waar zijn, waar je geen angst voor hebt kan gebeuren, zonder een waarschuwing vooraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bang zijn voor iets is een negatieve opstelling van jezelf.
De kans dat het je dan overkomt is toevalligheid. !!
Kan me wel voorstellen dat je in , "de angst voor iets" verkeerde beslissing neemt en daarmee je eigen veiligheid uit het oog verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met de focus van de persoon die ergens bang voor is. Als je bang bent voor een auto-ongeluk dan zie je overal om je heen mogelijkheden voor auto-ongelukken. En hoor je alle verhalen over auto-ongelukken. Je wordt er dus continue mee geconfronteert.

Zo werkt het met angsten, je bent erop gericht en ziet alles in het licht van je angst. Alles wordt als het ware gekleurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je langs een steile helling loopt en heel bang bent om te vallen, is de kans groter dat je inschattingsfouten maakt, omdat je te geconcentreerd bent op je angst en minder op het langs de helling lopen.

Als je ergens bang van bent en het gebeurt dan ook werkelijk, zul je er waarschijnlijk veel meer betekenis aan toekennen dan wanneer je er niet bang voor was geweest en het gebeurd was (b.v. als je op je neus gaat omdat je over een gladde straat fietst, in het eerste geval is het 'zie je wel, ik wist het wel!', in het tweede geval is het 'pech...'.)

Of je onheil over jezelf afroept als je ergens bang voor bent? Ik hoop het niet... Het ligt aan de manier waarop je er mee omgaat. Ik ben doodsbang dat mijn kinderen iets overkomt in het verkeer... Dé manier om dit uit te laten komen, is door mijn kinderen uit het verkeer te houden, zodat ze ooit totaal onvoorbereid aan het verkeer gaan deelnemen. Dan zou ik het inderdaad over mezelf afroepen... Dat doe ik dus niet. Maar de kans op afschuwlijke domme pech / toeval houd je altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bang bent om te vallen, dan ga je je nerveus gedragen en dan val je prompt. Maar je kunt ook vallen, zonder dat je er bang voor bent. Het is dus volkswijsheid, die eigenlijk geen waarde heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je eigen toekomst kunt bepalen zowel positief als negatief.
Wat je jezelf toewenst gebeurt, ook je angsten. Die wens je jezelf dan toe dus mogen ze plaats vinden.
Ja kom maar op met die minnen. Ik weet uit ervaring dat ik gelijk heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bang bent om te gaan stotteren tijdens een presentatie gebeurt het soms toch. Als je bang bent dat je de trein niet haalt, gebeurt het juist niet. Als je bang bent dat de wereld morgen vergaat gebeurt het niet. In het eerste voorbeeld speelt een dysfunctionele cognitie een rol, in het tweede voorbeeld juist een functionele cognitie, in het derde voorbeeld gaat het om iets waar je als persoon geen enkele invloed op hebt. Ik bedoel maar, het hangt er helemaal vanaf waar je bang voor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar is iets van.Ikzelf ervaar dat soms als ik iets moet doen voor een zeer belangrijk persoon op het werk.Ik moet daar ongeveer hetzelfde doen als voor een andere sterveling maar omdat er langs alle kanten de nadruk wordt op gelegd dat er absuluut niets verkeerd mag lopen, en omdat alle collega's met argusogen meekijken krijg je faalangst, en vergeet je wel iets of je bent zo nerveus dat het lijkt of je de eenvoudigste handelingen niet meer tot een goed einde kan brengen.
Ja, angst doet rare dingen met een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan een voorgevoel zijn.
Ik heb vaak gemerkt dat -als ik dacht onderweg met de auto een lekke band te krijgen- dat ook gebeurde.
De kans op een lekke band bij een goed onderhouden auto is overigens zeer klein.
Het kan ook zijn dat het een angst is , die juist door die angst zelf bewaarheid wordt.
Denk je bijvoorbeeld dat e een flink ongeluk gaat krijgen
Dan kan dat zo op je concentratievermogen slaan dat je daardoor onzeker/onoplettend wordt, en dus sneller brokken maakt.
Dit is wat men bedoelt met"selfforfilling prophety"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je focust op precies datgene waar je bang voor bent.

Stel dat je met de auto rijdt en het is glad op de weg. Plots begint de auto een beetje te slippen. Er staat een boom langs de weg. Je kijkt naar de boom en denkt "als ik maar niet tegen die boom rijdt". Net door het kijken naar die boom gaan jouw handen onbewust in de richting van ...die boom sturen.

Met het gekende gevolg.