Nee, het is een plant. En een plant is niet in staat om geluk te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Ja want die bestaan niet, dus als je er een vind dan heb je het geluk om een nieuwe ontdekking te doen... Oxalis is geen klaver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al heel wat wilde klavertjes vier gevonden. Ze bestaan wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je gevonden hebt, weet ik niet, Oxalis waarschijnlijk, maar klavertjes 4 bestaan niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klavertje vier bestaat wel. Wanneer je aan een pol klavertjes drie een klavertje vier vindt dat is dit toch echt geen Oxalis. Blijkbaar heb jij niet zoveel geluk gehad om er 1 te vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze bestaan het zijn gewoon 'foutjes' van de natuur, ik vind ze nooit maar mijn man vindt ze met regelmaat. En Oxalis heb ik gewoon in de tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef je toch een plusje XiniX want als je mij niet voor was geweest dan had ik precies hetzelfde antwoord gegeven.
alleen als je erin gelooft.
14 jaar geleden
De oorsprong van de legende van het vinden van een klavertje vier (en het Geluk dat het zou brengen) voert terug naar de tijd van St.Patrick.

St. Patrick werd in 387 geboren in Schotland.
Zijn echte naam luidde Maewyn Succat.
Op zijn 16e werd hij ontvoerd door piraten en verkocht als slaaf.
Tijdens zijn zes jaar durende slavernij kreeg hij steeds vaker religieuze visioenen en putte hij kracht uit het geloof.
Hij ontsnapte, reisde naar Frankrijk en werd priester.

Op zijn 60e keerde hij terug naar Ierland om daar het Christendom te verspreiden.
Men zegt dat Maewyn een onvoorstelbaar sterke persoonlijkheid bezat waarmee hij steeds iedere tegenslag wist te overwinnen.
Het klavertje gebruikte hij als een metafoor om de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest aan te duiden.
Het klavertje drie had de vorm van een kruis en men geloofde in het algemeen dat dit een teken was van perfecte eenheid.

De legende zegt dat St.Patrick alle slangen uit Ierland wist te verjagen.Ze kropen naar zee en verdronken.
De slang was een symbool van een vroeger heidens geloof en met dit tot de verbeelding sprekende verhaal wist hij uiteindelijk Ierland te redden van het heidendom.
Saint Patrick wordt vaak afgebeeld in bisschoppelijk gewaad met slangen en een klaverblad (shamrock) aan zijn voeten.

St.Patrick overleed op 17 maart 460.
Vanaf de zevende eeuw wordt hij op 17 maart herdacht door de Ieren - waar ook ter wereld - met een groot feest ("St.Patrick's Day")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoop, het vertrouwen, de liefde. En als het vierde blaadje eraan zit: heb je geluk! Happiness.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel planten die je een euforisch gevoel geven als je ze opeet. Maar klavertjes vier niet, die smaken hetzelfde als klavertjes drie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je heel veel geluk hebt als je een klavertje vier vind. Dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in mijn leven al heel veel klavertjes vier gevonden en kan met recht zeggen dat ik een gelukkig mens ben.
Maar of dat door die klavertjes vier komt??
Vijf jaar geleden hebben we grond gekocht om ons eigen huis op te bouwen. Op ons stuk braakliggende grond vond ik verschillende klavertjes vier. Dat gaf me toen wel een goed gevoel over deze plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei verschillende dingen brengen geluk, als je naar verschillende landen kijkt. In Duitsland en Oostenrijk wensen ze elkaar toe de hals en het been te breken, en worden ze blij als ze een schoorsteenveger zien. Een zwarte kat die je pad kruist, brengt in Engeland geluk, terwijl hij bij ons juist op ongeluk zou wijzen. Degene die een meegebakken munt vindt in een kerstbrood zal dat jaar geen geldzorgen hebben, en om een ladder loop je heen, en vooral níét eronderdoor. Als je het toeval niet wil tarten, klop je op ongeverfd hout.

En als je een klavertje-vier vindt, krijg je geluk.

Het is héél zelden, dat je in een grote plek klaver opeens een klavertje-vier ziet : je oog moet er echt op vallen. En net zo zeldzaam zijn momenten van wensloos gelukkig zijn.
Maar zelfs dán moet je oog erop vallen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klavertjes vier brengen überhaupt niets,je zult ze zelf moeten zoeken! Maar ze brengen evenveel geluk als dat het ongeluk brengt,als je met een zwarte kat in je armen onder een ladder doorloopt,namelijk niets. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in fabeltjesland brengen die dingen geluk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is wetenschappelijk bewezen.
14 jaar geleden
Het normale klavertje heeft drie blaadjes aan een klein steeltje. Het plantje is niet echt bijzonder: Je vindt er miljoenen van, op bijna elke wei staan ze wel!

Een klavertje vier is een ander verhaal. Zoals de naam al aangeeft, heeft hij niet drie maar vier blaadjes aan zijn steeltje. Een klavertje vier is een zeldzaam mutatie van een klavertje drie: een beetje zoals wanneer je ouders een kind zouden krijgen met drie benen. Het is dus echt een ‘geluk’ wanneer je er een vindt. Een kans van één op tienduizend, zelfs.

Maar dit is niet alles, er is ook een mooie legende rond het groene klavertje met de vier blaadjes. Adam en Eva, de eerste mensen volgens de Bijbel, werden op een gegeven moment uit het hof van Eden gestuurd door God. Bij het weggaan, griste Eva nog even een klavertje vier uit het hof: het Paradijs was vol met klavertjes vier en ze wilde heel graag een souvenir.

Als je erin gelooft brengen ze geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gelooft in sprookjes, en je kunt ze vinden, dan lukt dat vast wel..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pimstyle;

Nee, want de kans dat je er een vindt is zo klein, dat als het lukt je portie mazzel al is opgebruikt voor die dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geschiedenis van het Klaver Vier, als geluksbrenger, gaat zelfs vele eeuwen terug. De vier blaadjes staan symbool voor de perfecte eenheid. Voorspoed, vertrouwen, liefde en Geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles brengt geluk wanneer je er zelf maar in gelooft.
Als je gelooft dat je geluk zal hebben dan zal je zien dat het zo is. Je kijkt dan namelijk alleen naar datgene wat aan je verwachting voldoet, en de rest is op dat moment niet of minder belangrijk.
Zelfs de grootste tegenvallers zal je dan nog kunnen uitleggen als waardevol en dus mogelijk "gelukkig" (zij het achteraf bezien). Kijk maar naar wat je ervan geleerd hebt...

(Ik heb alleen soms geluk, hoewel ik over het algemeen wel erg gelukkig ben. Ik ben er denk ik niet zo mee bezig.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur bijgeloof.
Maar als je er stellig in gelooft kan het je zo sterk beïnvloeden,motiveren, versterken, dat het je geluk
"brengt". Geluk krijg je dus niet, maar dat dwing je af!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Klavertjes vier'' brengen net als ''scherven'' geen geluk, maar ook geen ongeluk.