Is er een probleem als er geen probleem is en er toch wordt gedacht dat er een probleem is?

Dat is een nogal ingewikkelde vraag die je misschien wel drie keer over moet lezen.

Maar goed..
Stel je partner komt naar je toe en denkt dat er een probleem is. Er is geen probleem maar toch denkt die persoon dat er een probleem is. Is er dan wel of geen probleem? Of is het alleen een probleem wanneer dat gedrag veelzijdig voorkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan ik. Ik wil daarmee wel duidelijk maken dat ik en mijn partner niet het probleem zijn hoor. Het was een vraag die in mij op kwam en staat dus buiten mij. Je komt als twee mensen die een relatie begonnen zijn best wat strubbels tegen, niemand die aan deze dingen kan ontsnappen. Door drukte en werk, kinderen en ga zo maar verder kan het weleens zo zijn dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Daardoor kunnen zij beren op de weg gaan zien die er niet zijn. Dus vroeg ik mij af, is er dan een probleem als je partner denkt dat er een probleem is terwijl die er niet is.
Doordat die gene dat zegt is er dan al een probleem of niet.

Het beste antwoord

Aaaah, het beruchte 'ik-denk-voor-jou-probleem'. Ik maak het ook regelmatig mee: iemand heeft het gevoel dat er iets is, vraagt dit aan die persoon, die persoon zegt dat er niks aan de hand is. Als die persoon dan gerustgesteld is, doorgaat tot de orde van de dag en het voorval vergeet, dan is er niks aan de hand. Maar als die persoon maar blijft denken dat er wel iets is, maar die persoon het niet wil/kan/durft te zeggen, dan is er een probleem, maar alleen voor die persoon die dat blijft denken, en niet voor degene die heeft gezegd dat er niets is. Dan zit die persoon voor de ander in te vullen wat hij denkt, maar dit is eigenlijk nergens op gebaseerd. Het enige wat je kunt doen als iemand je vraagt of er iets is, en je zegt dat er niets is, ervan uitgaan dat het opgelost is. Als dat voor die ander niet zo is, dan is dat niet jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jij moet alleen je partner overtuigen van het feit dat er geen probleem is en als dat lukt dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is er inderdaad, zoals jij zegt, een probleem omdat er gedacht wordt dat er een probleem is en dat eerste probleem houdt dus in dat je partner problemen ziet die er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er alleen gedacht wordt dat er een probleem is dan is dat volgens mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is een oplossing nodig en vooraf aan elke oplossing schuilt een probleem. Dus ja, er is een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is dit probleem - jaloezie?
Dat ie dingen denkt of ziet die er niet zijn.
Als dit zo is, heeft je partner een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Walli;

In dit geval is er wel degelijk een probleem en dan niet het probleem waarvan dat de partner denkt dat er is maar het probleem dàt de partner denkt dat er een probleem is is een probleem op zich, ook al maak jij er zelf geen probleem van omdat je vindt dat er al helemaal nooit een probleem geweest is. Dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is er geen probleem, maar dan wordt er wel een probleem gemaakt.
En dat kan erg problematisch zijn, ook voor je relatie, dus ik zou maar gauw een probleemoplossend gesprek gaan voeren met hem.