Waarom zijn sommige vrouwen bang voor spinnen, maar niet voor lieveheersbeestjes?

Dit is een serieuze vraag, ik ben benieuwd waardoor het komt dat er onderscheid is in verschillende beestjes en de angst die ervoor bestaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het antwoord ook weet, of als je vindt dat het voor mannen ook geldt ben je natuurlijk van harte uitgenodigd om ook te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde net opmerken dat dit een discriminerende vraag is. Ik ben namelijk totaal niet bang van spinnen en mijn man wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuses Ruth, natuurlijk ben ik in het geval van mannen die wel bang zijn voor spinnen, maar niet voor andere beestjes net zo benieuwd naar de vraag waarom dat zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het ook graag willen weten,maar dan wat uitgebreider.
Waarom ben ik wel bang voor spinnen maar niet voor andere afzichtelijke,harige,grote,snelle insecten ?
Ik snap mezelf nl. niet.Een grote tor of kever laat ik gerust over mijn hand lopen ,maar een spin ?? Ieks..

Het beste antwoord

Ik denk dat dat komt door de aaibaarheidsfactor.
Die heeft een lieveheersbeestje wel, maar een spin niet. Althans voor de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat er ook echt gevaarlijke spinnen bestaan, is dit zo gegroeid. En er zijn bij mijn weten geen hele gevaarlijke lieveheersbeestjes. Die laatste hebben hun naam ook nog een erg mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeleerd ook weer hier... In de kleuterboeken komt het LIEVEheersbeestje lieflijke avonturen meemaken... En spinnen liggen op de loer, te wachten tot ze in de aanval kunnen... Dus al op heel jonge leeftijd is het je zo verteld, en dat blijft zo tot veel en veel later...

Toegevoegd na 13 minuten:
En dan te weten, dat spinnen niets doen en lieveheersbeestjes heel flink kunnen bijten ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Lieveheersbeestje is 'aaibaar', en spin minder!

Toegevoegd na 12 uur:
Het liefst zouden wij het mooie felgekleurde pansertje nog even voor 'm oppoetsen.... Dat gevoel ontstaat niet bij dit kleine kakkerlakje.
Dát heeft volgens mij alles met aaibaarheid te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pure beeldvorming denk ik. En spinnen hebben veel zichtbare kaken en langere plus meer harige poten.

Toegevoegd na 27 seconden:
Heb je trouwens giftige lieveheersbeestjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat spinnen van die vieze lange poten hebben, soms ook nog is heel harig enzo. en dan hebben ze ook nog is heel goed zichtbaar 8 poten. En lievheersbeestjes zijn zo schattig met rood en zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er is veel onderzoek gedaan naar arachnofobie, oftewel angst voor spinnen.
Het feit dat mensen sneller angst of zelfs een fobie ontwikkelen voor slangen en spinnen dan voor dieren die over het algemeen onschuldig zijn is volgens evolutionair psychologen terug te voeren op de evolutie. De mens zou voorgeprogrammeerd zijn om voor deze dieren angst te hebben.

Maar er spelen meer factoren een rol. Uit onderzoek bij tweelingen blijkt dat angststoornissen ten dele erfelijk zijn. Er zit iets in het genetisch materiaal van sommige mensen ingebouwd dat ze blijkbaar kwetsbaar maakt voor overmatige angstgevoelens. Diverse wetenschappers zijn op zoek naar 'angstgenen’, maar dat heeft nog geen spectaculaire vondsten opgeleverd. Uit andere onderzoeken blijkt dat ook temperament een rol speelt: de ene mens is banger aangelegd dan de andere. Verder worden angststoornissen ook aangeleerd. Kinderen die worden opgevoed door extreem bange ouders zullen zelf ook angstig worden. En ten slotte blijken traumatische ervaringen in de jeugd de kwetsbaarheid voor angststoornissen op latere leeftijd te vergroten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, interessant.
De spin ziet er natuurlijk enger uit dan het lieveheersbeestje, ze kruipen sneller, ze zijn groter, ze hebben harige poten, sommige kunnen zelfs dodelijk zijn.
Het lieveheersbeestje heeft ten eerste al een leuke naam met het woordje lieve erin, ze zien er schattig uit met hun stippen.
De spin heeft dus al heel veel tegen.
Vervolgens ook nog het aangeleerde aspect van gillende mensen die een spin zien, let op de kinderen dan, die gillen ook.
Ik heb mijn kinderen veel voorgelezen over Anansi de spin en de spin Sebastiaan, dan krijgt de spin ook een beetje een ander gezicht. (iets menselijker zeg maar)
Had wel tot gevolg dat ik geen webben meer mocht weghalen in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Tegenwoordig ben ik wat minder bang voor spinnen dan vroeger en laat degenen die op mijn inpandig balkon leven met rust. Vroeger moesten ze perse dood van mij. Maar ze zien er niet zo prettig uit alhoewel ik er soms heel mooie exemplaren bij zie. Maar het zijn die lange poten, het zich zo razendsnel verplaatsen en die felle oogjes die maken dat ik ze minder leuk vind dan lieveheersbeestjes. Hun kleur is aantrekkelijk; ze hebben ook mooie vleugeltjes en ze bewegen zich rustig als ze over je arm of been lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dankjewel voor je antwoord.
Lieveheersbeestjes zijn klein, lief, mooi (naar mijn mening), en niet zo harig. En ze hebben een vrolijke kleur. Daar komt ook nog bij dat ik in mijn hele leven geen enkel mens kwaad heb horen spreken over een lieveheersbeestje, maar over spinnen genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Misschien zijn lieveheersbeestjes wel notoire vreemdgangers, maar ik heb het ook nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze dan:
"Lieveheersbeestjes zonder vleugels en met slechts een beperkt pantser teisteren delen van de regio Rijnmond. De insecten kunnen niet vliegen maar bijten des te harden, waarbij vooral kinderen het slachtoffer zijn".
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2008%2Fmei%2FVreemd%20insect%20duikt%20op%20in%20Spijkenisse
En dit is een serieuze antwoord.
Zie jij het verschil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat het merendeels aangeleerd is. Daar kom voor mij nog bij dat mijn moeder vroeger altijd zei dat als je lieveheersbeestjes doodtrapte dat er dan onweer kwam, en daar was ik doodsbang voor.

Ik heb er overigens momenteel wel heel veel in mijn huis zitten, dus grappig dat je deze vraag stelt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon door het uiterlijk,waar men in het algemeen van uitgaat Maar niets is zo bedriegelijk want lieveheersbeestjes kunnen venijnig bijten,Vraag maar is aan kwekers die ze gebruiken tegen luis enz. inplaats van vergif.