Wat gebeurt er precies met je wanneer je in extase raakt van een idool?

Beelden van concerten zoals van Michael Jackson wijzen op flauwvallende of in extase rakende mensen. Wat gebeurt er precies lichamelijk en geestelijk met zo'n iemand? En hoe lang kan zo'n extase voortduren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is gewoon een te veel aan emoties. Een enkele emotie kunnen we prima aan, b.v. een ontroerende film, een schitterend stuk muziek of het weerzien van een dierbaar iemand, die je lang niet hebt gezien. Dan blijft het bij een traantje en eventueel wat minder eetlust.

Bij zo'n concert worden de emoties je gewoon teveel. De oorzaken kunnen zijn a) het concert zelf is al een groots gebeuren dat de nodige emoties oproept b) je kijkt er lang naar uit, en opeens is het zover en sta je oog in oog met je idool c) fans hitsen elkaar op; gewoon kuddegedrag dus. Daar hebben we allemaal last van.

Vooral dat laatste is denk ik heel belangrijk. Mensen gedragen zich in een groep anders, dan wanneer ze alleen zijn. Probeer je maar eens in te denken, dat één enkele fan staat te gillen en te huilen, en vervolgens flauw valt bij het zien van de idool. Dat is bijna onmogelijk. Vergelijk het maar met voetbalfans. Van één fan heb je nooit last, maar zodra het een groep wordt, kan er rotzooi ontstaan ;-)

Wat er dan gebeurt is vergelijkbaar met andere positieve of negatieve emoties. Mensen die te horen krijgen dat ze 10 miljoen hebben gewonnen, trekken ook helemaal wit weg, of beginnen te huilen. En bij het horen van een heel droevig bericht, dat met ziekte of dood te maken heeft, gebeurt eigenlijk hetzelfde. De emotie is zo groot, dat je het niet kunt behappen, en dat kan b.v. flauwvallen tot gevolg hebben.

Hoe lang het duurt? Ik denk dat fans na een concert nog wel even van slag zijn, maar de extase is dan weg. Hooguit blijft een prettig gevoel; het nagenieten.

Als je fan-idool-gedrag eens goed wilt bestuderen, dan moet je de uitzending van pakweg 14 dagen geleden, in DWDD met de Justin Bieber fans nog maar eens bekijken. Geen kwaad woord over die meisjes die helemaal gek waren van die jongen, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken, dat veel van die meisjes fan zijn, omdat hun vriendinnetjes ook fan zijn. Want als ze gevraagd wordt, waarom ze nou eigenlijk fan zijn, dan komen ze daar toch niet zo goed uit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In extase raken is een toestand van buiten zichzelf zijn door verrukking, een lichamelijk en geestelijk enthousiasme.

Het is een vorm van zelfhypnose.

Ook massahysterie voor een idool zou je als een vorm van groeps-zelfhypnose kunnen zien. Als het extreem is kan je er van flauwvallen.

De extase duurt zolang tot de oorzaak (het idool) verdwenen is.