Waarom gaan we anders om met technische- dan met medische of psychische diagnoses?

Stel u heeft een auto die vaak niet wil starten. U gaat ermee van garage naar garage, maar niets helpt. Dan komt u bij een monteur die uw auto een tijdje in observatie neemt en uiteindelijk een diagnose stelt: "uw auto heeft last van ignitie dysfunctie". Maar uw auto wil nog steeds niet starten en er is geen oplossing. Bent u dan opgetogen of zelfs maar gerustgesteld?
Waarom kom ik dan zoveel mensen tegen die aan een ziekte lijden en die heel gelukkig zijn zodra er een etiket als zgn. diagnose op hun problematiek wordt geplakt? Een etiket dat vaak ook niet meer is dan een beschrijving van de problemen. Er verandert niets aan hun situatie. Het heeft alleen een naam gekregen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Als er een 'stickertje' op je geplakt word, weet je wat er aan de hand is. Ik was zelf erg opgelucht met de diagnose Asperger, ik wist wat er mis was, waarom ik 'anders' was dan de rest, en ik kon samen met mijn ouders op zoek naar een goede oplossing voor mijn situatie. Het gaf rust, omdat je dan eindelijk weet waardoor het gedrag veroorzaakt word.

Het beste antwoord

Zoals hierboven al gezegt, als je aandoening een naam heeft, ben je uit de onzekerheid. alsof de garagehouder zegt: je richtingaanwijzer is stuk, je moet maar gewoon je hand uit steken.

Aanpassingen zijn na diagnose vaak makkelijker te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat er bevestiging voor in plaats gekomen is. Het geeft heel veel rust om te weten wat je klachten veroorzaakt. Het menselijk lichaam is erg goed in zichzelf voor de gek te houden, maar als men eenmaal weet wat er scheelt, verdwijnt soms ook een deel van de klachten. Als je bovendien weet wat je hebt, kan je ook leren hoe je er mee moet omgaan en wat je er al dan wel niet aan kan doen. En zodoende kan je je ziekte veel sneller een plek in je leven geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In heel veel gevallen worden mensen niet geloofd als ze een 'vage' ziekte of aandoening hebben. Ze worden gezien als aanstellers en aandachttrekkers. Artsen vinden dat het 'tussen de oren' zit.

Wanneer er dan een diagnose gesteld wordt en zij een 'etiket' opgeplakt krijgen, dan is dat enigszins bewijs voor hun ziekte. Het is meer naar de buitenwereld toe een soort van 'bewijs' dat ze daadwerkelijk wat hebben. Zelf schieten ze er niks mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een erkenning dat er inderdaad iets aan de hand is.
Als je steeds problemen met het starten van je auto hebt, en in alle garages waar je in je wanhoop langs bent gegaan, komen ze niet verder dan: 'Geen idee', dan word je ook niet blij.
En soms is het vaststellen van het probleem toch de eerste stap naar een oplossing.