Hoe werkt temperatuur overdracht? (zie extra uitleg!)

Bij een warmer voorwerp bewegen de moleculen sneller onderling als bij een kouder voorwerp. Bij 0K staan de moleculen stil. Althans, zou ik heb ik het begrepen, maar hoe kan het dan dat als je een koud voorwerp naast een warm voorwerp het koude voorwerp warmer wordt?

Immers, warmte is gewoon een molecuul beweging. Dit zou dus moeten betekenen dat de moleculen van warme stof X de moleculen van koude stof Y sneller laat bewegen.

Dan zou je zeggen dat de moleculen van X en Y onderling in contact moeten komen. Anders kunnen ze toch ook geen* invloed op elkaar hebben? De moleculen zouden dan moeten botsen met elkaar, waardoor er bij de botsing de snelheid wordt overgedragen.

Maar dat kan toch niet omdat dat zou betekenen dat de twee stoffen X en Y dan met elkaar gemengd moeten zijn?

Gaat het dan door de lucht ofzo?

*in theorie zouden ze wel invloed op elkaar moeten kunnen hebben vanwege onderlinge ladingen van atomen/protonen en dergelijke, maar dat kan het toch niet zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je bedoelt dat je de voorwerpen *naast* elkaar legt, maar zonder dat ze elkaar raken?

Dan zijn er twee manieren waarop warmte van het warme naar het koude voorwerp gaat.

De ene manier is via straling. Elk voorwerp dat warmer is dan 0 K straalt (meestal infrarode) straling uit. Hoe warmer het voorwerp, hoe meer straling het uitzendt.

Het warme voorwerp straalt veel straling uit, en ontvangt minder dan het uitstraalt. Het koude voorwerp straalt maar een klein beetje straling uit (omdat het koud is), en het ontvangt straling van het warme voorwerp. Daardoor ontvangt het koude voorwerp meer straling dan het uitzendt.

Straling is energie. Het warme voorwerp verliest energie, het koude voorwerp ontvangt energie. Dat uit zich in een verlaging cq verhoging van de temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:

Oeps, nu was ik de tweede manier vergeten.

De tweede manier is via directe overdracht aan de lucht. De moleculen van het warme voorwerp botsen met de luchtmoleculen; daardoor gaan de luchtmoleculen sneller trillen, anders gezegd: de lucht wordt warm.

Een groot deel van de warme lucht zal opstijgen; die warmte is dus verloren. Een klein deel zal echter richting het koude voorwerp diffunderen. Daar botsen de warme luchtmoleculen tegen de moleculen van het koude voorwerp, waardoor het koude voorwerp wordt verwarmd.

Toegevoegd na 2 minuten:

Zie de Bron hieronder, waar het in het kort wordt beschreven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's een goeie vraag! Ik vermoed dat dit een quantummechanisch effect is, maar ik zou er echt in moeten duiken om dat te controleren. Je zou er een GV-vraag over kunnen stellen! Als jij rent, of als een raket door de ruimte raast, ontstaat er geen straling. Er is dan namelijk geen sprake van warmte, geen sprake van trilling. Een heel voorwerp dat beweegt is namelijk hetzelfde als een heel voorwerp dat stilstaat, volgens de algemene relativiteitstheorie.

Andere antwoorden (1)

Als je kijkt naar de werking van een magnetron:

De electromagnetische straling "grijpt" de atomen in de te verwarmen stof bij hun lurven en brengt ze in trilling.Je moet dit zien als een zee van kleine magneetjes waar je met een hele grote magneet overheen wappert zonder ze aan te raken.

Zie hier een manier om iets te verwarmen zonder direct contact.

Stralingswarmte (Radiatie) is vergelijkbaar hiermee.
De zon straalt warmte door een vacuum (ruimte) en verwarmt de aarde....

Dit in tegenstelling tot de andere 2 manieren van warmteoverdracht : Conductie (Geleiding) en Convectie (Stromingswarmte). Hiervoor is WEL contact nodig met een stof.