Zou het mogelijk zijn om de ruimte die in de aarde ontstaat, nadat de olie er is uitgepompt, van een bepaald veld, te gebruiken als stortplaats?

Plastic wordt van olie gemaakt, dan zou het weer terugkomen vanwaar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De ruimte waar olie uit komt, moet je je niet voorstellen als een grot, maar meer als een spons. De olie zit in hele kleine gaatjes die met elkaar in verbinding staan. Je hebt dus alleen ruimte om b.v. Vloeistof of gas op te slaan. Dat is ook precies wat met het terugpompen van co2 in de aarde gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+1. Precies zoals ik wilde antwoorden. ;-)

Andere antwoorden (5)

Ter voorkoming van verzakkingen, wordt er al op veel velden water in gepompt.
Even ter informatie; "Plastic" is een verzamelnaam voor honderden verschillende soorten kunststof, waarvan b.v. LDPE, HDPE, PP zeer veel in de verpakkingsindustrie worden gebruikt. Deze soorten zijn voor 100% te recyclen (her te gebruiken), het zou dus zonden zijn om juist deze te gaan afstorten!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, omdat het niet een grot is.

Ipv plastic terug te duwen zal recyclen meer effect hebben
Dan hoef je niet meeer olie eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan niet, omdat het niet 1 gat is, maar zoals eerder al aangegeven een soort spons.
Verder lijkt het me een slecht plan om nu ook ónder het aardoppervlak een puinhoop te maken.
Plastic soorten maken van biologisch materiaal is een betere optie. Er zijn al "plastics" die gemaakt zijn uit maismeel (de zwarte bakjes bij de frietboer bijvoorbeeld).

Huldig het principe van cradle to cradle en het woord "afval" kan geschrapt worden uit het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plastic wordt inderdaad van aardgas/aardolie gemaakt. het kan zeer goed hergebruikt worden. Men heeft recentelijk ontdekt dat veel velden zich aanvullen met olie die uit de diepere lagen van de aarde komt.
Er ontstaat geen holte , maar ook de overgebleven spons vult zich weer, dit wetenschappelijk bewezen fenomeen geeft een ander inzicht over de oorsprong van olie.
Het terugpompen van CO2 is redelijk zinloos tenzij men daarmee verzakking wol tegengaan van bronnen die zich niet aanvullen. Toch zijn er veel aanwijzingen dat de CO2 fluctuaties zich ook voordeden voordat de mens het milieu begon te vervuilen, ons wangedrag daarmee niet goedpratend.
De aarde zelf is als systeem bij machte veel grotere milieueffecten te genereren dan wij mensen.
Enerzijds moeten we onszelf niet overschatten en hergebruiken waar mogelijk.
Plastic gescheiden inzamelen zou een goede stap zijn.
Je kunt er ook wegen mee maken en huizen van bouwen, zeer duurzaam en goedkoop.
Zo kunnen we misschien echte grote legohuizen bouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gebeurd al op kleine schaal, bepaalde gassen worden in lege olievelden gepompt.