Als ik, stilstaand, een autoband hoog houd, verricht ik dan arbeid?

Arbeid, natuurkundig gezien, is kracht x weg.
De kracht is er, als ik zo'n band hoog vasthoud, immers, ik hef de aantrekkingskracht van de aarde op. Maar ik houd de band stil, dus is er geen weg, dus verricht ik geen arbeid...

Nou, probeer dat maar 's en zeg dan nog 's dat er geen arbeid verricht wordt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je verricht wel degelijk arbeid. Ook natuurkundig gezien.

Dat had je natuurlijk al lang gevoeld...

Een spier die continu aangespannen is, is dat alleen maar op totaalniveau. Voor de individuele spiervezeltjes ligt dat anders. Die wisselen continu af tussen aanspannen en ontspannen.

Door die continue afwisseling verricht elke spiervezel arbeid. Daarmee verricht ook de totale spier arbeid.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dus de spiervezeltjes ontspannen en spannen afwisselend. Waarom doen die sufferds dat? Daardoor verrichten ze arbeid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat constant aantrekken en loslaten heeft te maken met de fysiologische werking van de spiercellen. Ik weet niet of je wel eens kramp hebt gehad, maar wees maar blij dat ze dat niet constant doen ;o) Ik ben wel benieuwd hoe het dan zit met de definitie van arbeid in natuurkunidge zin. Volgens mij gaat dat voor het verplaatsen van voorwerpen, niet voor het stilhouden van voorwerpen. Als een kraan een auto in de lucht stil houdt zijn er wel krachten actief, maar volgens mij verricht de kraan geen arbeid. Of zit ik daarmee fout Cryo? (ik ben geen natuurkundige immers).
escape
13 jaar geleden
Dit antwoord klopt wel. +1.
Zo zitten de menselijke spieren in elkaar, ze verbruiken op die manier ook energie, ook al verplaats je geen massa.
Er zijn ook andere spieren, zoals die bij de oester. Hij houdt zijn schelp gesloten met een spier, maar één keer gesloten vraagt die spier geen energie.
Cryofiel
13 jaar geleden
@som, arbeid in natuurkundige zin is inderdaad kracht maal weg, zoals vraagsteller al aangeeft. Elke zich opnieuw aanspannende spiervezel zal op zijn uiteinden een kracht uitoefenen. Tijdens het samentrekken zullen de uiteinden zich verplaatsen (naar elkaar toe). Zo heb je dus een uitgeoefende kracht, en een afgelegde weg. Het product (beter: integraal) is de verrichte arbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het. thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi, maar verwarrend verhaal. Maar volgens de natuurkunde gaat het om de kracht die een voorwerp VERPLAATST. De band ligt stil (mag ik hopen) en dus wordt er geen arbeid verricht. De kracht die nodg is om de band op zijn plaats te houden is een (reactie)kracht en mag niet verward worden met arbeid geen arbeid.
Zo niet dan zou elke constructie (gebouw, brug) arbeid verrichten en de mecahnica zegt daarover iets anders.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik had het misschien net wat anders moeten verwoorden. Iedere individuele spiervezel verricht wel degelijk arbeid. Elke vezel trekt zich namelijk samen terwijl hij kracht levert. Dat betekent dat die vezel arbeid levert. Daarna ontspant die vezel zich. Ik weet niet zeker of je die fase wel of geen arbeid kunt noemen. Als je het wel arbeid mag noemen, is dat ook positieve arbeid, geen negatieve. De spier als geheel blijft dezelfde lengte behouden en verricht dus, natuurkundig gezien, geen arbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkundig gezien verrichten de spieren in je voorbeeld geen arbeid, want er wordt geen voorwerp verplaatst zoals je zelf ook aangeeft. Wel is voor de spierbeweging enegie nodig, maar dat mag je niet verwarren met arbeid.
Energie wordt vaak aangeduid als de mogelijkheid om arbeid te verrichten.

Andere antwoorden (6)

Ja, je verricht arbeid.
Of je moet die autoband zeer vrijwillig en op eigen initiatief in je vrije tijd omhoog houden.
Maar als jij een autoband om hoog houd, is dat waarschijnlijk een onderdeel van je werk waarbij je die autoband nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.

Wanneer een autoband zich boven de grond bevindt, heeft deze van nature de neiging om zich grondwaarts te bewegen. Deze eigenschap, die ook gedeeld wordt met bijvoorbeeld bakstenen en beginnende schaatsers, heeft het met dank aan dat verschijnsel dat zwaartekracht genoemd wordt.

Wanneer er niets aan gedaan wordt om dit gedrag te voorkomen, zal de autoband zich dus zo spoedig mogelijk verplaatsen naar een punt zo dicht mogelijk bij de kern van de aarde - het middelpunt van de aardse zwaartekracht. Als je je op een helling bevindt, zal de band niet alleen grondwaarts, maar mogelijk daarna ook bergafwaarts bewegen.

Om dit gedrag te voorkomen, dient - bij het houden van de band op gelijke hoogte - constant dezelfde hoeveelheid arbeid verricht te worden om de band omhoog te houden, als de aarde en haar gewicht uitoefent om de band naar haar toe te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk verricht je arbeid. Alleen al het balanceren, je evenwichthouden is arbeid verichten. Ook als je stilstaat zonder band verricht je arbeid. Je bent in je lichaam heel veel spieren nodig om je evenwicht te behouden. Daarin vericht je al zeer veel arbeid. Kracht keer weg dus, alleen bij afstanden (de weg) die enorm klein zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'weg' die je nodig hebt voor de formule voor arbeid zit 'm in het continu opheffen van de zwaartekracht. (Van de hele planeet, wauw!)

Een zwaartekrachtsveld ondergaan is natuurkundig gezien equivalent aan een versnelling. Je blijft dus werken om die tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker: arbeid in ruime zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuurkunde is arbeid een maat voor het werk dat gedaan wordt, of de inspanning die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing van een voorwerp. Is de krachtbron een constante kracht F en wordt het voorwerp verplaatst over een afstand Δx in de richting van de kracht, dan is de arbeid W het product van de kracht en de afgelegde weg (W staat voor het engelse work):
De formule luidt dan:W = F Δx.

In je voorbeeld is Δx=0, dus is W=0.
Je hebt wel arbeid geleverd tijdens het optillen van de band, maar tijdens het hoog houden van de band lever je geen arbeid.
Als je de band op een stelling legt, heb je arbeid verricht, echter bij een stilliggende band op een stelling, levert de stelling geen arbeid. De band oefent een verticale kracht naar beneden uit en de stelling een even grote verticale kracht naar boven en de band is dus in rust.