Betekent een blauwe weerkaatsing dat er sprake is van hr + glas?

Bij het tegen het dubbele raam aanhouden van een lamp van mobiel verschijnt er naast de vierdubbele weerkaatsing ook een blauw lichtje. Betekent dat dat er sprake is van HR glas of is dat een ander verschijnsel?
Reflectie is dus: wit wit blauw wit wit blauw.
Met een aanstekervlammetjes zie je overigens maar 4 reflecties zonder blauw en dus allemaal geel. Dat lijkt mij te bevestigen dat het geen HR glas is maar waardoor komt die blauwe reflectie dan?

erotisi
een jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, een blauwe weerkaatsing betekent niet dat er sprake is van hr + glas. Een blauwe weerkaatsing kan worden veroorzaakt door een laag reflecterende coating op het glas, waardoor het licht wordt gereflecteerd. HR + glas is een type glas dat is ontworpen om warmte te reflecteren en energie te besparen.
Bronnen:
6 maanden geleden