hoe komt het dat het steeds kouder wordt als men hoger en hoger vanop de aarde komt?

ik vind het zeer onlogisch omdat men dan toch dichter en dichter bij de zon komt... bvb een zeer hoge berg beklimmen of in een vliegtuig in de startosfeer vliegen met buitentemperaturen rond de -40C. misschien heeft het te maken met de stralingswarmte van de aarde maar kan dat alleen daarmee te maken hebben?

1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
"ik vind het zeer onlogisch omdat men dan toch dichter en dichter bij de zon komt." De afstand die je dichterbij de zon komt is verwaarloosbaar. AE = 149,6 miljoen kilometer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Astronomische_eenheid De hoogste berg is 9 kilometer. (let op dus zonder een miljoen!). Dus dat maakt echt niet uit.

Antwoorden (1)

Toch werkt het met de zon en de aarde niet zo. De zon bevindt zich op 150 miljoen kilometer van de aarde en die ene kilometer hoger of lager levert een nihil verschil aan zonnestraling op. Bovendien wordt de lucht niet direct opgewarmd doordat de zon op de lucht schijnt, maar omdat de zon het aardoppervlak verwarmt. De warmte geeft de grond dan weer af aan de lucht. Op een zonnige dag is het aan de grond dan ook altijd warmer dan op wat grotere hoogte.
Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom het hoger in de berg frisser is. De zon warmt namelijk ook daar het grondoppervlak op waardoor de lucht opgewarmd wordt.

IJle lucht
De belangrijkste reden voor de lagere temperaturen op grotere hoogte is dat de lucht daar ijler is omdat de luchtdruk afneemt met de hoogte. Dat is als volgt te verklaren. Hoe hoger je komt, hoe minder lucht er nog boven je aanwezig is en op je drukt. Daardoor is de luchtdruk lager en worden de luchtdeeltjes minder samengedrukt dan lager in de atmosfeer. De temperatuur van de lucht is eigenlijk niets anders dan de energie die luchtdeeltjes hebben doordat ze bewegen. Als er nu in een kubieke meter minder luchtdeeltjes aanwezig zijn, dan is er ook minder bewegingsenergie in deze inhoud aanwezig. En minder bewegingsenergie resulteert dus in een lagere temperatuur.
SimonV
2 jaar geleden
samaiphon
2 jaar geleden
bedankt voor het snel en deskundig antwoord. wat ben jij toch een slimme mens hehe.
TurfGraver
2 jaar geleden
Hoe hoger is niet gelijk aan kouder overigens.
https://www.weather.gov/images/jetstream/atmos/atmprofile.jpg