Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom lijkt een kleine/zwakke lichtbron in een zeer donkere omgeving eerder op te vallen?

Waarom lijkt een kleine of zwakke lichtbron in een zeer donkere omgeving eerder op te vallen? Wij wonen in een 's nachts erg donkere hoek. Het viel mij op dat vanaf de tuin/straat gezien in het donker het lijkt alsof ik felle verlichting aan heb in een kamer, terwijl dit maar een hele kleine schemerlamp is met warm wit licht. In een andere kamer heb ik ook een kleine rode sfeerlamp. Ook daar lijkt het van buitenaf 's avonds alsof die ruimte fel verlicht is! Hoe kan dat?

984
TurfGraver
2 jaar geleden
Omdat de omgeving donker is. :/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Daar zijn 2 oorzaken voor:

Ten eerste het contrast.
In een fel verlichte kamer is het verschil tussen de omgeving en de zwakke lichtbron natuurlijk veel kleiner dan in een donker kamer. Dit verschil maakt dat de lichtbron eerder opvalt.

Ten tweede: onze ogen
In een donkere omgeving gaan onze pupillen wijder open staan waardoor er meer licht op het netvlies kan komen. Die zwakke lichtbron slaagt er zo dus in wat extra licht in jouw ogen te krijgen waardoor hij feller lijkt.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding