Kan de kwaliteit van PLA filament achteruit gaan als het met de blote handen aangeraakt wordt?

PLA is erg hygroscopisch. Kan de kwaliteit van PLA filament snel achteruit gaan als je het aanraakt met de blote handen? Bijvoorbeeld door vocht/zweet/vet aan de vingers?

1.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
PLA is biologisch afbreekbaar, dus ja.

Antwoorden (2)

PLA is inderdaad erg hygroscopisch en kan in kwaliteit achteruitgaan als er zweet op je handen zit. Wanneer je PLA gebruikt dat vocht bevat, kan het verstopping van de printer en luchtbellen veroorzaken die de afdruk kunnen beschadigen.
Maar zoals uit dit filmpje blijkt, kun je PLA filament wel gewoon vastpakken met droge vingers:
https://www.youtube.com/watch?v=u1PzqT0bV30
Toegevoegd op 03 november 2021 08:26: tekst
SimonV
2 jaar geleden
PLA is biologisch afbreekbaar dus gaat sowieso in kwaliteit achteruit. Micro-organismen kunnen het afbraakproces versnellen. En die micro-organismen zitten ook op je vingers.