Als zuurstof in hoge concentraties slecht is, waarom hebben sommige mensen dan een zuurstoftank nodig?

In een van mijn eerdere vragen werd gezegd dat het inademen van zuurstof in te hoge concentratie niet goed is.

15.4K
Thecis
3 jaar geleden
Klopt. Zoek maar eens op bijsluiter zuurstof en dan bijwerkingen (hyperbare zuurstof therapie bijvoorbeeld)

Het beste antwoord

Omdat te weinig zuurstof ook niet goed is. Dan wordt de balans tussen zuurstof en stikstof verstoord, waardoor je ook weer problemen kunt krijgen. Of omdat er veel longblaasjes kapot zijn, dus je krijgt daardoor niet genoeg zuurstof (als een kwart van de longblaasjes niet werkt krijg je ook een kwart minder lucht, dus zuurstof in je lijf) Dus eigenlijk krijg je met een hogere concentratie dan even veel zuurstof dan met normaal ademen,
anneliez
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals jij de vraag stelt:
Hoge concentraties zuurstof zijn slecht, maar wat is een hoge concentratie? Mensen met een zuurstoftank krijgen een VERHOOGDE CONCENTRATIE, die is afgestemd op hun behoefte. Er zijn veel nuances in concentraties en ze gezondheidszorg gaat daar zeer nauwkeurig mee om. Een beetje meer zuurstof is niet direct een hoge concentratie.
Toegevoegd op 15 december 2020 02:11: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zuurstof is in de lucht aanwezig in een concentratie van ongeveer 21%.
Er zijn verschillende redenen waarom je zuurstof nodig zou hebben. Ofwel onder normale druk, ofwel onder verhoogde druk:

Zie patientbijsluiter zuurstof gasvormig (via de geneesmiddeleninformatiebank):
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/Bijsluiters/h30355.pdf

WAARVOOR WORDT DIT MIDDEL GEBRUIKT?
Conoxia bevat zuurstof, een gas dat essentieel is voor het leven.
Behandeling met zuurstof kan plaatsvinden bij normale druk en bij hoge druk.

a) Zuurstoftherapie bij normale druk (normobare zuurstoftherapie)
Zuurstoftherapie bij normale druk wordt gebruikt:
• als het lichaam een te laag zuurstofgehalte heeft in het bloed of in een bepaald orgaan, of
om te voorkomen dat dit gebeurt
• bij patiënten met onvoldoende of gestoorde ademhaling, bij wie de ademhaling wordt
geprikkeld door een verlaagd zuurstofgehalte in het bloed
• bij de behandeling van clusterhoofdpijn. Clusterhoofdpijn is een bepaalde soort hoofdpijn
met korte en zeer heftige aanvallen aan één zijde van het hoofd.

b) Zuurstoftherapie bij hoge druk (hyperbare zuurstoftherapie)
Zuurstoftherapie bij hoge druk dient alleen door gekwalificeerd personeel toegediend te worden, om risico op beschadigingen door te sterke drukwisselingen te voorkomen.
Zuurstoftherapie bij hoge druk wordt gebruikt:
• bij de behandeling van ernstige vergiftiging na inademing van koolmonoxidegas
(bijvoorbeeld bij bewusteloosheid)
• bij de behandeling van duikersziekte (decompressieziekte)
• bij een verstopping in het hart of in de bloedvaten door luchtbellen (gas- of luchtembolie)
• als ondersteuning bij de behandeling van botverlies na radiotherapie
• als ondersteuning bij de behandeling van afstervend weefsel ten gevolge van een wond die is geïnfecteerd met gasvormende bacteriën.

Waarom zuurstof giftig is voor gezonde mensen, is nog niet helemaal bekend:
Het mechanisme waardoor zuurstof de weefsels beschadigt is nog niet volledig begrepen. Men vermoedt dat de giftigheid wordt veroorzaakt doordat zuurstof in het lichaam kan reageren tot reactievere verbindingen. Voorbeelden hiervan zijn het superoxide-ion, en verschillende radicalen zoals hydroxylradicalen. Deze radicalen binden zich op een voor het lichaam ongewenste wijze aan vetten, eiwitten en enzymen in het lichaam waardoor de cellen beschadigd raken. Een voorbeeld is lipideperoxidatie, de aanhechting van peroxidegroepen (-OOH) in de lipiden van de celmembranen.
Thecis