Ik heb een vraag over titratie. Ik moet het massapercentage werkzaam chloor in bleekwater bepalen. Ik heb 1,0 M 8,65 ml thio toegevoegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Je weet in welke verhouding thio met chloor reageert neem ik aan?

1) Je hebt 8.65ml 1M thio toegevoegd, oftewel: 0.00865 mol Thio.
2) Dit vermenigvuldig je met de molaire massa van je werkzame chloor & de reactie-verhouding van Thio met chloor. Dan heb je de massa van het werkzame chloor.
3) Op basis van de hoeveelheid startvloeistof kan je nu berekenen: de massa chloor / massa oorspronkelijke oplossing = massapercentage
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoegingen geef ik de tip de significanten (nauwkeurigheid van de gegevens) in het antwoord te verwerken, omdat je over 1.0M Thio spreekt kan je het antwoord slechts op 10% nauwkeurig geven.
Meestal wordt Thio echter als standaard titreervloeistof als 0.1000N gedefinieerd, danwel gesteld.
Houd daar in je antwoord trekening mee.
Voeg je een gepipetteerde overmaat aan thio toe met een volpipet en titreer je terug met 0.1000N jodium (0.1000 n I-) op zetmeel als indicator met een blanco, dan wordt de proef veel nauwkeuriger en dus ook je antwoord.
Denk er om dat sommige chloorbleekmiddelen ook andere stoffen hebben die gereduceerd kunnen worden door THIO en dan een verkeerd antwoord kunnen veroorzaken.
Ook verdampt Chloorbleek,(je ruikt het duidelijk) waardoor het gehalte tijdens de bepaling terugloopt.
Daarom is het terugtitreren door een overmaat van thio te gebruiken een betere aanpak, De chloorbleek gaat dan immers direct naar het Cl- ion en dat verdampt niet.
Houd je oplossing wel basisch, zowel Chloorbleek als Thio
ontleden in zuur millieu, je antwoord is dan volslagen onbruikbaar.