Hoe bereken je wanneer een warmtepomp het zwembad met 1 graden heeft verwarmd?

Ik heb een intex zwembad van 6500 L. we hebben een warmtepomp. Maar hoe ik kan berekenen hoelang het duurt voordat die pomp het bad met 1 graden op gewarmd heeft.
De pomp heeft heating capacity van 3.02 kw en heating input power van 0.8 kw.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

De soortelijke warmte van water is 4187 Joule per kilogram per graad Celsius.
De hoeveelheid water is 6500 liter wat overeenkomt met 6500 kilogram
Om het water een graad Celsius op te warmen is 6500x4187= 27.215.500 Joule nodig.
Een Joule is een Wattseconde dus er zijn 27 miljoen wattsecondes nodig.
Het vermogen van de warmtepomp is 3020 watt
Om het zwembad een graad op te warmen zijn dan 27.215.500/3020=9012 seconden nodig
Dat is 9012/3600= 2,5 uur
Edraket
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Dat is 9012/3600= 2,5 uur"
Ruwweg bij benadering 2,5 uur want je hebt warmte verlies en het rendement van de warmtepomp niet in je berekening meegenomen. Als je = durft te gebruiken dan moet je ook alles in overweging nemen vind ik.
Edraket
3 jaar geleden
@ Griffin
Kritiek is makkelijk.
Aan jou de uitdaging om deze verliezen te berekenen en hier te posten.
Morgen verwacht ik hier de resultaten.
Griffin
3 jaar geleden
@EdRaket, is geen kritiek maar als je stellig beweert dat het 2,5 uur is dan trek ik dat in twijfel door een kanttekenringetje erbij te zetten of je bijv. de COP waarde van de wamtepomp en het warmteverlies door de wand en oppervlakte in consideratie hebt genomen, ik hoef dit niet voor jou te berekenen want dat staat gewoon hier: https://www.poolplaza.nl/zwembad-verwarming (let op: deze site stipuleert ook op dat in de referentie berekening het verlies niet is opgenomen, maar maakt daar een nacalculatie van)