Ijs vriest omhoog in een torentje, hoe komt dit?

Er stond vannacht een bakje water buiten. Nu is het ijs omhoog gevroren in een soort torentje omhoog. Hoe kan dat?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Door de kou krimpt het plastic en wordt het volume van het bakje kleiner. Het ijs aan de bovenkant sluit het bakje af en staat zo onder druk. Het ijsdek krijgt door de druk een scheurtje en toevallig zit daar ook een sliert of takje (het water in het bakje bevat enkele strookjes o.i.d.) dat mee naar buiten komt. Het gaat allemaal uiterst traag, zodat het sliertje kan bevriezen en ook met de vochtige lucht van buiten verder kan aanvriezen.
Het blijft natuurlijk een heel apart gezicht om zoiets tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Krimpt plastic daadwerkelijk zo sterk ? Ik zou het effect eerder zoeken in de uitzetting van ijs.
crispy
4 jaar geleden
Ik zie heel andere aspecten, grote kristalvorming en midden uit zo'n kristalvorm komt dat torentje. Er zit een of andere verontreiniging in het water die dit effect veroorzaakt. En krimp van het plastic is absoluut niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@gvox en @crispy
Door de kou wordt het plastic keihard en krimpt. Het ijs zet uit en sluit het bakje af. Het water onder het ijs is niet bevroren en staat iets onder druk. Je hebt maar heel weinig krimp nodig om wat druk op het ijs te krijgen.