Hoe werkt afgifte CO2 door de oceanen?

Het is bekend dat de oceanen veel CO2 opnemen, maar verder lees ik dat de oceanen ook weer ongeveer evenveel CO2 afgeven aan de atmosfeer, zodat er een natuurlijk evenwicht blijft. De opname van CO2 door het water leidt tot de vorming van H2CO3 en uiteindelijk tot een opslag van kalksteen, etc. Maar hoe gaat het proces bij teruggave van CO2 aan de atmosfeer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
tinus1969
5 jaar geleden
Waar heb je dit gelezen? Beetje context helpt bij een goed antwoord.

Antwoorden (1)

Opname en afgifte zijn niet zo goede termen. Wat er gebeurt is als volgt:
Moleculen bewegen constant met grote snelheid, botsen tegen elkaar, en vliegen alle kanten op.
De atmosfeer bestaat uit stikstof moleculen (N2), zuurstof moleculen (O2) en koolzuur moleculen (CO2), en nog aan beetje andere moleculen.
Die moleculen bewegen met snelheden van zo'n 1600 km/h, en botsen een miljard keer per seconde tegen elkaar.
In de buurt van water zullen ze ook vaak in het water terecht komen.
Maar in het water gaat dat bewegen en botsen gewoon door, dus zullen ze ook weer vaak het water uit schieten.
Er zullen uiteindelijk per seconde evenveel moleculen in het water belanden als er ook weer uit vandaan vliegen.
Dat is het evenwicht wat je noemt.

Er vliegt trouwens wel veel minder CO2 het water uit dan er in terecht komt.
Heel veel CO2 wordt door waterplanten (vooral algen) opgevangen en omgezet naar grotere moleculen. Ze groeien.
Daarbij geven ze zuurstof (O2) af, die uiteindelijk weer in de atmosfeer terecht komt.
Reddie