Hoe kan het dat als je kleding te warm wast de kleding krimpt?

De meeste stoffen, bijvoorbeeld staal, zetten uit als het warmer wordt. hoe kan het dat het met kleding juist andersom werkt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

“Als die vezels nat worden, gaan ze opzwellen en uitrekken. Logischerwijze zou je denken dat natte truien dus langer worden, maar niets is minder waar. Doordat de vezels dikker worden, verandert ook de hoek waaronder ze om elkaar gedraaid zijn: het geheel wordt strakker en dus korter!”
“Maar ook het gebruik van zeep doet je kleding geen goed: zeep ontvet de wol waardoor die meer water opneemt. Bovendien gaan de vezels makkelijker over elkaar glijden door zeep. En dan hebben we het nog niet gehad over het wringen van kledingstukken tijdens het wassen: daarmee help je het hele proces van vezelherschikking een handje.”
fremar