Wat voor kleur zendt een zwart schilderij uit?

Stel ik maak een schilderij en maak deze helemaal zwart. Omdat perfect zwart (zeker wat verfkleuren betreft) niet kan bestaan, moet dat schilderij toch een bepaalde kleur (of wit/zwart beide eigenlijk geen kleur) uitstralen. Maar welke kleur is dat? Zou dat heel zwak wit licht zijn?

erotisi
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Helemaal zwart kan inderdaad niet. Het schilderij heeft dus een kleur. Welke dat is, hangt af van de verf en het materiaal waarmee je het schilderij zwart hebt gemaakt.

Er bestaat dus geen algemeen geldend antwoord op jouw vraag. Het ene diepzwart is, als je het schaarse licht voldoende versterkt, een tikje rood-achtig, het andere diepzwart kan wat groenig zijn, en elke andere variant is ook mogelijk - inclusief natuurlijk grijs (wat eigenlijk hetzelfde is als wit).

Daarnaast kan een schilderij dat optisch perfect zwart is, nog altijd heel veel infrarood, ultraviolet en dergelijke terugkaatsen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het is een beetje een definitiekwestie, maar volgens mijn natuurkunde leraar zijn infra rood en ultra violet geen kleuren maar vormen van straling.
"Kleuren moet je kunne je zien" Maar ik begrijp wat je bedoeld :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Helemaal zwart kan inderdaad niet." Nou, bijna wel: https://en.wikipedia.org/wiki/Vantablack
erotisi
6 jaar geleden
Ok, grijs is hetzelfde als wit, maar is er dan echt geen verschil? Zo nee, waardoor komt dat dan, zo ja waarom dan wel verschillende woorden gebruiken? Of is het verschil alleen een intensiteit?
Cryofiel
6 jaar geleden
Er zijn verschillende definities van 'grijs'. Grijs kan midden-grijs zijn; in termen van (R,G,B) krijg je dan R=G=B=128 (op een schaal van 0-255). Grijs kan echter ook elke RGB-kleur zijn waarin R=G=B. In die definitie zijn zwart (R=G=B=0) en wit (R=G=B=255) ook vormen van grijs.
Perfect zwart bestaat alleen in (ook wanneer je alleen naar zichtbaar licht kijkt) theorie aangezien verontreinigingen altijd wel wat licht terug kaatsen.
Omdat er veel verontreinigingen zijn worden ook vrijwel alle kleren uit het (witte?) bron licht weerkaatst. Omdat die weerkaatsing alle kanten op gaat is het resultaat dus een mengelmoesje van kleuren.

Alle kleuren bij elkaar vormt optisch wit licht, al is de nuance altijd wel afhankelijk van de aard van de verontreinigingen in de verf.

Je zou dus inderdaad het beste van een zwakke witte kleur kunnen spreken.
...worden ook vrijwel alle kleren uit het....
Dat moet natuurlijk "...worden ook vrijwel alle kleUren uit het...." zijn :-/
Toegevoegd op 26 april 2018 12:10: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Je zou dus inderdaad het beste van een zwakke witte kleur kunnen spreken."
In de volksmond ook wel (heel donker)grijs genoemd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De volksmond zal, denk ik, eerder van gewoon "zwart" spreken ;-)