Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt aluminium folie?

Voor natuurkunde heb ik een plastic bekertje moeten isoleren. Daarvoor gebruikte veel mensen aluminium folie. Maar ik dacht juist dat dat zou geleiden? Kan iemand mij uitleggen hoe dat nou precies werkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.3K
dudemeister
6 jaar geleden
nutteloos feit
ik las laatst dat de doffe kant en de glimmende kant bij het productieproces aan elkaar zitten en achteraf los gehaald worden. Heeft dus geen enkel effect welke kant je waar dan ook voor gebruikt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Aluminiumfolie is op zichzelf geleidende, maar de isolerende werking zit hem in de reflectie. In eerste instantie zal aluminiumfolie de warmte/koude reflecteren.
(Lees meer...)
jc54
6 jaar geleden
Als je de buitenkant van het bekertje met aluminium bedekt, weerkaatst bijv. het zonlicht tegen het aluminium aan waardoor de warmte(stralen) niet het bekertje kunnen raken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het maakt wel uit of je het bekertje tegen warmte van buiten moet isoleren of om warmteverlies van binnen moet beperken. In het laatste geval zal aluminiumfolie niet heel veel doen. Het weerkaatst iets van de warmtestraling terug de beker in. Het meeste effect zal nog bestaan uit het feit dat je makkelijk een luchtlaag tussen de beker en de folie krijgt, dat isoleert heel aardig. Beide kanten op ook.
Dat kun je echter met elke folie of papier o.i.d. voor elkaar krijgen.
Wil je de inhoud van de beker koel houden in bijv. zonlicht, dan werkt aluminiumfolie best goed. Verder is het hetzelfde verhaal als ik hierboven al omschreef.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding