Hoe werkt aluminium folie?

Voor natuurkunde heb ik een plastic bekertje moeten isoleren. Daarvoor gebruikte veel mensen aluminium folie. Maar ik dacht juist dat dat zou geleiden? Kan iemand mij uitleggen hoe dat nou precies werkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.3K
dudemeister
6 jaar geleden
nutteloos feit
ik las laatst dat de doffe kant en de glimmende kant bij het productieproces aan elkaar zitten en achteraf los gehaald worden. Heeft dus geen enkel effect welke kant je waar dan ook voor gebruikt.

Antwoorden (3)

Aluminiumfolie is op zichzelf geleidende, maar de isolerende werking zit hem in de reflectie. In eerste instantie zal aluminiumfolie de warmte/koude reflecteren.
jc54
6 jaar geleden
Als je de buitenkant van het bekertje met aluminium bedekt, weerkaatst bijv. het zonlicht tegen het aluminium aan waardoor de warmte(stralen) niet het bekertje kunnen raken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het maakt wel uit of je het bekertje tegen warmte van buiten moet isoleren of om warmteverlies van binnen moet beperken. In het laatste geval zal aluminiumfolie niet heel veel doen. Het weerkaatst iets van de warmtestraling terug de beker in. Het meeste effect zal nog bestaan uit het feit dat je makkelijk een luchtlaag tussen de beker en de folie krijgt, dat isoleert heel aardig. Beide kanten op ook.
Dat kun je echter met elke folie of papier o.i.d. voor elkaar krijgen.
Wil je de inhoud van de beker koel houden in bijv. zonlicht, dan werkt aluminiumfolie best goed. Verder is het hetzelfde verhaal als ik hierboven al omschreef.