Welke richting gaat een vonk tussen twee personen die elkaar aanraken en waardoor voel je dat zo goed?

Het kan gebeuren dat iemand door wrijving of verkeerde isolatie(schoenen) wat meer geladen is. Als dus twee personen elkaar aanraken kan het dus zijn dat er een vonk ontstaat als beide of één van beide wat geladen is.

Maar moeten beide personen nu echt geladen zijn of is een verdeling van lading (influentie) voldoende of is één 'geladen' persoon voldoende. Hoe dan ook welke richting gaat die vonk dan uit en waardoor voel je die zo goed. De vonk vindt immers plaats tussen de personen, maar wat gebeurt in de handen of mond zodat je het zo goed voelt? Of is het de vonk zelf die de vingers weer prikt en wat is eigenlijk die vonk dan?

erotisi
7 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

'De natuur' wil graag een neutrale toestand bereiken. Zo ook met de verdeling van elektrische ladingen. Wanneer 2 lichamen (mensen, maar ook voorwerpen) elkaar raken dan zal de totale lading over deze lichamen verdeeld worden, mits de weerstand niet te hoog is.

Elektrische lading (lees: de elektronen) verloop altijd van de negatieve kant naar de positieve kant. Wanneer de vonk letterlijk overslaat tussen 2 mensen is springt die dus ook over van de gene met een relatief (!) overschot aan elektronen naar de gene met een tekort. Totdat de verdeling tussen hen weer gelijk is.

Ladingen verplaatsen zich dus daadwerkelijk. Van influentie is geen sprake bij een vonk.

Waarom voel je een vonk ?

Daar zijn 2 redenen voor, die allebei hun oorzaak hebben in het feit dat ons zenuwstelsel een elektrisch stelsel is.

Prikkels worden via elektrisch geleidende zenuwbanen naar onze hersenen gebracht en daar verwerkt. Onze hersenen kunnen geen verschil zien tussen een prikkel die door de zenuwuiteinde zelf is voortgebracht, of een elektrische lading die van buitenaf in de zenuwbaan terecht is gekomen. Dus ook de lading van de vonk wordt verwerkt alsof je werkelijk wat voelt.

Daarnaast worden ook de spieren via dat elektrische zenuwstelsel aangestuurd. Een stroompje van zo'n zenuw betekend voor de spier: samentrekken !
Ook hier is geen onderscheid in de bron van het elektrische stroompje: de spier ziet dus geen verschil tussen een signaal van de hersenen en een lading die van buitenaf in de zenuwbaan terecht is gekomen. In beide gevallen trekt deze (soms heftig) samen.

Wanneer de vonk dus sterk genoeg is, zul je dus ook je spieren kort voelen reageren. Omdat je daar via je hersenen geen 'opdracht' toe hebt gegeven zal dat vreemd voelen. Dat valt weer op waardoor je je er van bewust wordt. Soms schrik je er van en door die schrik word de prikkel versterkt en ervaar je het wellicht zelfs als pijn.

Is de vonk, en daarmee de reactie van de spieren, erg heftig dan is het soms ook écht pijnlijk, weet ik uit ervaring :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik vraag me dus af of de richting van de vonk hetzelfde is als de stroom. Immers stroom is niet hetzelfde als de vonk. Als dus de ene persoon meer elektronen heeft dan de ander (of ik dat zo kan stellen weet ik niet, maar klinkt wel eenvoudig), dan springen die elektronen over als er een potentiaal is van 3 miljoen volt/m. Dus als die eletronen dan van A naar B gaat loopt dan ook de vonk van A naar B? Dat vind ik ook al zo verwarrend bij bliksem de elektronen gaan van de wolk naar de aarde maar de bliksem van de grond naar de wolken......
Reddie
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
geweldig antwoord. PLUS