Waar werken pijnstillers, in het centrale zenuwstelsel of de zenuwen?

De pijnstillers betreffen paracetamol, aspirine en ibuprofen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Je bent toch bezig voor school dus kijk een in je studie boeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zit nog in de middelbare en het staat niet in mijn schoolboeken, anders had ik het ook niet gevraagd
ronron1212
7 jaar geleden
en deze vraag dan?
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/591079/stof-gebruiken-proef
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt hier kijken :
https://centrumvoorpijngeneeskunde.mmc.nl/content/download/24199/152761/file/08.01%20Postop%20pijnbestr%20medicamenteus.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212
Ik moet de meeste variabelen zelf bepalen, ik krijg alleen een paar pijnstillers van mijn school
ronron1212
7 jaar geleden
Lezen en zoeken op internet dat is leren.
Erna55
7 jaar geleden
Ik vind dat je school hele rare opdrachten geeft.
Erna55
7 jaar geleden
Een school die pijnstillers gebruikt voor oplosproefjes die je dan thuis moet gaan doen ?
Dat is heel wonderlijk....
Erna55
7 jaar geleden
Ook kan ik met niet voorstellen dat het vak "scheikunde" waarvoor je de proefjes moet doen (dat zeg je in je vorige vraag ) de vraag heeft over hoe medicijnen werken.
Ben je van plan om zelf te experimenteren en gebruik je de school als excuus ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moet het natuurlijk wel op school doen maar ze laten ons zo veel mogelijk zelf doen

Het beste antwoord

Pijnstillers werken op die plaatsen waar de pijngevoeligheid is toegenomen.

Pijnstillers weten niet waar in het lichaam er schade is dus het komt overal. Maar als er ergens pijn is kan dat komen door een ontstekingsreactie van je lichaam op beschadigde cellen. Die beschadigde cellen die laten bepaalde stoffen vrij COX 1 en 2 en produceren uiteindelijk prostaglandine. Deze stof prikkelt de zenuwen die in de buurt liggen van de beschadigde cellen.
Ibuprofen en aspirine blokkeren de aanmaak van prostagladine door op de COX te gaan zitten, hierdoor worden de zenuwen minder geprikkeld. Deze pijnstillers werken dus op de plaatselijke zenuwen. https://www.youtube.com/watch?v=9mcuIc5O-DE

De werking van Paracetamol daarentegen is lange tijd mysterieus gebleken, maar de werking daarvan vind plaats in het ruggenmerg (centraal zenuwstelsel) waar het de doorgifte van zenuwprikkels afkomstig van het hoofd of ledematen blokkeert. Paracetamol werkt dus niet in op de aanmaak van prostaglandines/COXzoals ibuprofen, hoewel je die verklaring toch ook vaak terugvindt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol#Werking
https://www.youtube.com/watch?v=GXFevJUHWNw
erotisi