hoeveel liter water komt er vrij bij verbranding van 1 kubieke meter aardgas?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.9K
Thecis
8 jaar geleden
@wimkees
Wat ik daar al aan had gegeven, is dat ik de vraagsteller niet had nagerekend. Kennelijk komt het iets hoger uit.
Voor die vraag maakt het ook niet zo veel uit, de hoeveelheid die het extra geeft, is nog steeds bar weinig op het totaal. (de vraagsteller heeft er dus ook geen bron bij gedaan).

Antwoorden (2)

1 mol aardgas weegt iets meer dan 16 gram. Een m3 aardgas is 833 gram dus 833/16 is 52 mol. Aardgas verbrandt volgens de vergelijking CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O. Op elke mol verbrand aardgas ontstaat dus 2 mol water, bij verbranding van 52 mol aardgas ontstaat 104 mol water. 1 mol water weegt 18 gram. Bij de verbranding van 1 m3 aardgas ontstaat dus 1872 gram water en dat weegt 1872 gram.

Docenten scheikunde mogen mij corrigeren want het is al jaren geleden dat ik zo'n berekening heb gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
1872 gram water is 1,872 liter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Ik meen dat een m3 aardgas 714g weegt. Of hou jij rekening met de druk?
Ik ga uit van 22.4 liter per mol bij atmosferische druk, zodat 1000 liter aardgas 100/22.4=44.64 mol.
Verder ben ik het helemaal met je berekening eens. Hulde na zoveel jaren.
WimNobel
8 jaar geleden
Ik ben dan wel geen docent scheikunde, maar toch wil ik een kleine correctie aanbrengen. Met de wijze van redeneren ben ik het overigens geheel eens. Alleen waar je geen rekening mee hebt gehouden is, dat aardgas slechts voor 81,9% uit methaan bestaat en voor 3,3% uit andere koolwaterstoffen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas). De overige 14,8% is stikstof en CO2, dus onbrandbaar. Als we de 3,3% ook als methaan beschouwen maken we slechts een kleine fout. We komen dan op 710 gram methaan, dat is ruim 44 mol. Dus wordt er 88 mol water gemaakt, dat is 1597 gram. Dus kom ik op afgerond 1,6 liter.
N.B. Ik zie dat Reddie via de bekende 22,4 liter per mol tot dezelfde conclusie komt. Eigenlijk had ik het ook op die manier gedaan en ben toen verder gaan uitzoeken waarom we tot verschillende uitkomsten kwamen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De soortelijke massa van aardgas heb ik zoals jullie zien van wikipedia geplukt. Ik moet nog ergens een Binas hebben maar die kan ik niet vinden
Thecis
8 jaar geleden
Geen docent scheikunde, maar wel chemicus. De berekening lijkt me gewoon te kloppen al zou ik het zelf inderdaad ook via het molair volume gedaan hebben. Dus dat kom je uit rond de 1.6 liter water (heb het niet nagerekend, zal wel kloppen als men de theorie goed heeft).
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Merci Thesis. In het oordeel van chemici heb ik zeker zo veel vertrouwen als in dat van docenten, al heb ik voor dit vak alleen van chemici les gehad.
1 m³ of 1000 liter aardgas zou bij 0°C en 1 atmosfeer 44,6 mol moeten zijn. Daar komt dus 44,6 mol CO2 en 89,2 mol water bij vrij.

Bij dat brandend gas moet je al snel aan een temperatuur van 2000°C denken dus dus neemt het molair volume van dat gas evenredig toe.

Denk aan grootteorde 185 liter/mol dus dat zou betekenen dat je ongeveer 16500 liter waterdamp krijgt bij de verbranding van 1 m³ aardgas.

Onder 1 atmosfeer zou 16500 liter waterdamp natuurlijk samengedrukt worden tot vloeibaar water en een veel kleiner volume innemen (althans na afkoeling, wat betekent dat je ook al geen 16,5 m³ waterdamp meer zou hebben). Bij een werkelijke verbranding zit je natuurlijk ook nog met de gevormde CO2 en nadat het is afgekoeld en diffusie met de lucht heeft ondergaan blijft die partieeldruk van het gevormde waterdamp mogelijk lager.