Is een foton één-dimensionaal?

Van snaren uit de snaartheorie wordt weleens veronderstelt dat die één-dimensionaal zouden kunnen zijn.
Nu vind ik dat al moeilijk voor te stellen wat één-dimensionaal inhoudt, maar zouden fotonen daar ook gerekend tot kunnen worden, of is dat typisch iets voor snaren. Zo ja, waaom?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

In de snaartheorie worden deeltjes voorgesteld als eendimensionale snaren. Dit in tegenstelling tot de klassieke voorstelling waarin de elementaire deeltjes puntvormig, dus nuldimensionaal zijn. De oudste snaartheorie is de bosonische snaartheorie in 26 dimensies. Deze had alleen betrekking op bosonen, en daar horen fotonen dus ook bij. Latere supersymmetrische snaartheorieën in 10 dimensies omvatten zowel bosonen als fermionen. In alle varianten van de snaartheorie zijn fotonen dus eendimensionaal.
WimNobel