Hoe komt dat op een zonnige dag beeld van buiten op z'n kop geprojecteerd wordt via het dubbelglas op mijn binnenmuur?

Het ziet er uit alsof een camera beelden van buiten maakt. En dat het met een beamer op z'n kop op mijn binnenmuur of plafond wordt geprojecteerd. Het is alleen bij zonnig weer en de gordijnen zitten dicht. Het licht komt dan binnen via een kier. We hebben dubbelglas.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Thermopane bestaande uit twee ruiten die door onderdruk niet exact parallel lopen vormen een zogenaamde concaaf lens, en daarom zie je het object ondersteboven geprojecteerd, let wel de reflectie wordt via de binnenste kanten zo geprojecteerd. Licht wat rechtstreeks naar binnenvalt kent dit verschijnsel niet....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
maar een concave lens draait toch geen beeld om?!
Geen lens, maar het camera obscura effect. Zie de afbeelding.
http://trialandart.com/wp-content/uploads/2015/05/camera-obscura.jpg