Hoe benaam je moleculen als C3H6, of C4H8, want dit zijn geen 'volledige' alkanen, normaal zou het C3H8, of C4H10 moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat zijn alkenen. Die hebben één dubbele koolstofbinding.
In het gegeven geval dus propeen en buteen.
Er zijn er ook met een driedubbele koolstofbinding. Die heten alkynen.
Een bekend voorbeeld hiervan is ethyn of acetyleen, C2H2.
Reddie
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
@BloodRedNour, je had er nog aan kunnen toevoegen dat C2H2 zo leuk is om melkbussen op te blazen.
Met een reactievergelijking vanuit Carbid ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord :) Ik begrijp het het nu :D

Andere antwoorden (1)

C3H6 = TrikoolstofHexaoxide (geloof ik)

C4H8 = Weet ik niet zeker, maar hier is een wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/C4H8

Hopelijk beantwoord dit je vraag!