Bestaat een base altijd uit een metaal en een zuur altijd uit een niet-metaal? Zo ja, waardoor komt dat?

Als je base en een zuur met elkaar mengt krijg je een zout. Nu was dacht ik een zout altijd een combinatie van een metaal met een niet-metaal. Als ik dan bijv. NaOH + HCl= NaCl + H2O bekijk dan lijkt me dat de base hier bestaat uit een metaal (Na) en het zuur uit een niet-metaal(H).

Maar kun je die lijn in zijn algemeenheid voortzetten. En waardoor komt het dat een base dan altijd bestaat uit een metaal?

erotisi
8 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt van de definitie af. In de link laten ze de verschillende definities zien.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Base_(scheikunde)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, een voorbeeld van een base dat geen metaal bevat is ammoniak. Een zuur dat geen waterstofatoom bevat is bijvoorbeeld CO2. Het gevormde zout hoeft dus ook niet per se een metaal te bevatten, laat je ammoniak met CO2 reageren krijg je bijvoorbeeld: CO2 + H2O + NH3 <--> NH4HCO3. Ammoniumbicarbonaat. Anderzijds hoeft een stof zelf geen zuur of base te zijn om de pH te doen wijzigen van een oplossing. Stel bijvoorbeeld dat je een stof toevoegt aan een zwak zuur in oplossing die zich goed kan binden met de zuurrest van dit zwakke zuur dan zal er uiteraard een evenwichtsverschuiving plaatsvinden en meer zwak zuur gaan reageren waardoor de pH zal dalen. Een andere mogelijkheid is dat je een stof toevoegt aan een zwak zuur, dat beiden met elkaar reageren en dat het zuur hierdoor een sterker zuur wordt. En dan heb je het voorbeeld van FeCl3 Overduidelijk het zout van Ijzer(III)hydroxide en zoutzuur. Maar los er genoeg van op in water en de pH zal dalen: FeCl3 --> Fe+++ + 3 Cl- Ijzer zal neerslaan met de 10^-7 M hydroxideionen die in zuiver water aanwezig zijn: Fe+++ + 3 OH- ---> Fe(OH)3 Dit zorgt dan voor een evenwichtsverschuiving in volgende reactie:: 2 H2O <--> H3O+ + OH- De totale reactie wordt dan: FeCl3 + 6 H2O --> 3 H3O+ + Fe(OH)3 + 3 Cl-
Thecis
8 jaar geleden
@Daki Een aanvulling:
Politiek correct gezegd is CO2 geen zuur totdat het met water in aanraking komt. Met water vormt het H2C03 wat absoluut een (zwak) zuur is. Verder helemaal mee eens. Ik snap ook tuurlijk wel wat je bedoelt met CO2 is een zuur. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg het alleen maar hoe ik het destijds heb geleerd ;-) en dat was als volgt: CO2 is een zuur, want het is het geconjugeerde zuur van het bicarbonaat-ion. Want: CO2 + 2 H2O <--> H3O+ + HCO3- De 'tussenstap' H2CO3, althans zo vertelde mijn 1 van mijn scheikundeleraars destijds, zou in werkelijkheid niet bestaan (al dacht men vroeger van wel, maar zou nu dus achterhaald zijn). Dat CO2 geen zuur is zolang het niet met water in aanraking komt is ook enigszins correct maar, ook zo vertelde 1 van mijn andere scheikundeleraars destijds, dat kan men stellen voor elk zuur en base. Want: "Een zuur/base is pas een zuur/base opgelost in water"

Het beste antwoord

Nee, maar de omschrijving is wel de meest begrijpelijke. Dat je met HCl H+ in de oplossing brengt is vrij duidelijk, hetzelfde geldt voor NaOH uiteraard. Aangezien H+ en OH- deze ladingen hebben, breng je een base het gemakkelijkst in een vloeistof door iets met metaal (wat positief geladen is) en een zuur met iets wat een niet-metaal is (en negatief geladen is).

Maar er zijn wel degelijk zouten die zorgen voor een zuur milieu. FeCl3 bijvoorbeeld zorgt voor een pH van ca 2 (zie link 1).

Dit hele verhaal van mij vond ik ook wat uitgebreider uitgelegd in link 2

Voor het leuke, de meest sterke zuren zijn oxidatoren die eenzelfde effect hebben als H+ aan een oplossing toevoegen. Fluorantimoonzuur (HSbF6) is het sterkste, tot nu toe bekende synthetische superzuur. (link 3). De pH hiervan (even politiek incorrect, want met dit soort zuren kan je eigenlijk niet spreken over pH, er is immers het EFFECT van H+ donatie, niet de daadwerkelijke H+ donatie) ligt rond de -20 a -30. Dit spul lost ALLES op wat geen fluor verbindingen bevat...
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Lost Fluorantimoonzuur ook diamanten op? En zou het daar lang over doen over zo'n gemiddeld diamantje?
Thecis
8 jaar geleden
@erotisi
Nee, waaarschijniljk niet. Dit zuur is gebasseerd op het reduceren van een andere stof waardoor het op een zuur lijkt en dezelfde eigenschappen heeft. Daarom wordt het ook als een zuur beschouwd. Maar diamant (koolstof) laat zich niet reduceren.
Thecis
8 jaar geleden
Als toevoeging, Ik heb nooit met dit zuur gewerkt of het in actie gezien. Dat wil ik ook niet of echt vanaf een enorme afstand. Dit spul is levens en levensgevaarlijk.
Laat staan dat ik er een diamant in gegooid heb :D