De snaartheorie, die inmiddels alweer grotendeels verlaten is, beschrijft hoe alle materie door buitengewoon dunne "draden "van subatomaire dikte, maar met nochthans een trekkracht van miljoenen tonnen, het universum zijn "skelet"geeft en voorzien in de overdracht van (zwaarte) krachten.
Ze zouden alles met elkaar verbinden maar zijn door hun (gebrek aan) diameter onwaarneembaar.
Inderdaad zouden ze een basis voor de theorie van alles (unificatietheorie) vormen, er zijn echter teveel onvolkomenheden die ertoe geleid hebben dat deze
inzichten door een groot deel van de fysici verlaten is.
Zeker nu de inzichten zich vestigen dat het heelal verder uitdijt en niet meer in zal krimpen is de theorie van de
snaren complex en laten teveel waargenomen fenomenen onverklaard.
Tevens vergde de snaartheorie veel meer dimensies dan
andere inzichten en waren ook een aantal fenomenen betreffende de donkere materie (meer dan 95 % van de aanwezige materie wordt NIET door ons waargenomen, maar moet er zijn om het heelal de zwaartekachtwerkingen te geven die het laat zien.
Door door een gasnevel heen te kijken kreeg men een deel van de black matter als interstellaire stof zichtbaar, waardoor we sinds betrekkelijk kort op ongeveen 5 % zichtbare materie uitkomen, voorheen was dit ongeveer 3%
Beseffend dat we zwarte gaten niet waarnemen (alleen de invloed van hun zwaartekracht en aan de rand van het
zwarte gat ontstaan veel Rontgenstralen) en er veel meer zwarte gaten zijn dan we eerst dachten, heeft er mede toe geleid dat het snaarmodel meer vragen oproept dan ze beantwoordt.
Nog enkele fysici, waaronder Nederlandse hangen deze theorie aan en kijken welke implementaties ze wel verklaren, dus helemaal afgeschreven is deze theorie niet.
Mede door de problematiek rond de aan materie inherente zwaartekracht , proberen we nu het Higgsdeeltje te vinden.
Deze kromt de tijd echter zo om zich heen , dat de pogingen op twee verschillende plaatsen zijn uitgevoerd (bij CERN en in de USA) hebben geleid tot flinke defecten aan de kostbare versnellers en NIET tot het vaststellen/ waarnemen van dat Higgsdeeltje.
De (jacht op de) unificatietheorie heeft nog veel te veel gaten en open vragen voordat deze uit deeltheorieen ,
zoals de kwantummechanica En de relativiteitstheorie en nog toe te voegen inzichten gecompleteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De snaartheorie of stringtheorie is een theorie die poogt de vier fundamentele natuurkrachten in de natuurkunde (de elektromagnetische kracht, de sterke en zwakke kernkracht en de zwaartekracht) in één universele omvattende theorie onder te brengen. Het is dus een kandidaat voor de zogenaamde unificatietheorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stringtheorie gaat over het kleinste deeltje in het universum. Als je een atoom zou opblazen tot de grote van een knikker met een omvang als ons gehele zonnestelsel en je plaatst er een conifeer op van ca. 30 cm, en de conifeer is de string dan heb je een idee van de grote van de string. Een probleem van deze theorie we hebben er direct 22 dimensies bij dus ieder geval 26. Echter het lijkt er op dat de theorie de link is tussen de kwantumwereld en ons universum

Toegevoegd na 28 minuten:
De string is trouwens een elektrische of magnetische "spanning die combinaties aangaat met andere strings om bepaalde eigenschappen te creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze theorie gaar er vanuit dat alle materie is opgebouwd uit kleine deeltjes die 1 of meerdere 'snaren' bevatten. Deze snaren trillen, de frequentie van dat trillen bepaald de eigenschap van het deeltje.. De theorie is moeilijk te bewijzen, omdat de veronderstelde snaren zo klein zijn dat ze niet kunnen worden waargenomen. .