Wat voor straling geeft radioactief Jood?

Als er een kernramp bij onze zuiderburen (of in eigen land) plaats vindt kan er radioactief Jodium vrijkomen. Daarvoor zijn dan speciale pillen joodtabletten om die stralingsschade te voorkomen. Maar wat voor straling is dat (alfa gamma beta?). En waar komt dat spul vandaan is dat weer een afval product van een ander radioactief element?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf welke isotoop van jodium je bedoelt. Dat gaat van I108 naar I144. Veel voorkomende jodiumisotopen bij een kernsplijting zijn I131 en I134.

Dit zijn beiden beta en gammastralers.

Deze jodia zijn inderdaad meestal splijtingsproducten. (bij radioactief afval van kernsplijting kan je onderscheid maken tussen splijtingsproducten en activatieproducten).

Het probleem is dat jodium in gasvormige toestand kan voorkomen en zich dus gemakkelijk verspreid. Als het goed is zorgt de uitbater van de kerncentrale ervoor dat het koelwater van de reactor licht basisch is wat zorgt voor een evenwicht naar jodaat ipv dijood zodanig dat jodium niet of veel minder in gasvormige toestand kan vrijkomen.

Het doel van de jodiumtabletten is je schildklier verzadigen met niet-radioactieve jodium. Helaas werken de jodiumtabletten in feite maar echt heel goed als je ze zou in nemen 1 of 2 dagen voor de kernramp. De werking in werkelijkheid is dus veel minder.

Jodiumtabletten worden enkel aanbevolen voor personen jonger dan 40 jaar. Naast het feit dat ouderen minder gevoelig zijn voor (de negatieve gevolgen van) radioactiviteit is de kans bij +40-jarigen dat er zich nog nadelige langetermijneffecten t.g.v. blootstelling aan radioactief jodium voordoen kleiner dan dat ze nadelige effecten ondervinden van de overdosis jodium op zich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Zouden die moleculen afwasbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of radioactieve atomen 'afwasbaar' zijn hangt af van hun chemische 'toestand'. Wat voor stabiele elementen geldt op scheikundig vlak geldt ook voor radioactieve isotopen. De vraag is dan: waar wil je het van afwassen? Bij jodium is de beste optie preventief jodiumtabletten opnemen. Maar stel dat je inwendig besmet raakt met een ander radioactief element dan kan je afhankelijk van wat voor element het is een bepaalde behandeling krijgen die er mogelijk voor zorgt dat het radioactieve element sneller uit je lichaam verdwijnt. De radiologische en biologische halfwaardetijd zorgen samen voor de feitelijke halfwaardetijd. Dus van nature wordt je na een inwendige besmetting ook steeds minder radioactief. Bij een kernramp zijn er 3 mogelijke maatregelen die men zal adviseren (afhankelijk van de ernst van de situatie):
1. Onderbreking van de voedselketen.
2. Schuilen
3. Evacuatie. Dat 'schuilen' is een deel preventie dat je besmet geraakt en blootgesteld wordt. Je kan dan best zo centraal mogelijk in je woning plaatsnemen ver van ramen en deuren (en in praktijk uiteraard ook waar de mogelijkheid is de media te volgen). Wil je echt voorkomen dat de besmetting naar binnen treed zou je in je woning een ventilatiesysteem met filters moeten voorzien. Gewone stoffilters zullen echter geen jodium en radioactieve edelgassen tegenhouden. Je zou dus ook een actieve koolfilter moeten voorzien en zelfs deze zal alleen jodium tegenhouden en geen edelgassen. Je zou dus in je woning moeten plaatsnemen met ademlucht om te voorkomen dat je deze gassen inademt (of een stoffilter op een masker om alleszins al de vervalproducten van deze edelgassen op te vangen). Als dit al de moeite is en de kans reëel zou zijn dat je een noemenswaardige concentratie hiervan in je woning krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zodoende zou je na de ramp alleen de buitenkant van je woning en een deel van het ventilatiesysteem voor filters moeten 'afwassen'. In theorie is dit uiteraard mogelijk, net zoals het mogelijk is dat spullen die uit een nucleaire zone komen, en licht besmet zijn aan de oppervlakte, worden schoongemaakt en waarvan de besmetting verwijderd wordt om toch vrijgegeven te kunnen worden. Gaat het om hardnekkige besmetting zal het vervangen van bepaalde zaken echter een beter alternatief zijn. Alleen als je lichamelijk besmet bent is dat geen optie. Wanneer je een uitwendige besmetting diep in je huid hebt kan een verpleegkundige proberen deze besmetting te verwijderen. Wanneer dat niet lukt kan een arts beslissen dat de besmetting te hardnekkig is en deze niet verwijderd dient te worden. Op zich niet onlogisch: want als ze al zo hardnekkig is weg te krijgen zal je er ook niet zomaar 'wat anders' mee besmetten. Toch, aangezien je vervel,t zal je na enkele weken van de besmetting verlost raken. Mogelijk zou je in zo'n uitzonderlijk geval wel een keer opnieuw naar een arts moeten.

Andere antwoorden (1)

Radioactief Jood geeft beta (elektronen) en gamma (EM) straling af.
Jood komt niet vrij bij een kenramp. Dat gaat over zware elementen doe met Lood eindigen.
Joodtabletten helpen niet tegen radioactief Jood.
Reddie