Waarom heeft een zeep een negatief geladen kop?

Als je kijkt naar de structuurformule van zeep(zie afbeelding) zie je een lange hydrofobe staart met een hydrofiele kop door de O'tjes. Ook zeggen ze dat zeep bestaat uit een negatief geladen kop, wat ik niet snap want de hele staart is negatief geladen want het is samen één ion, met bij de kop een Na+ ion, waarom is heeft een zeep dan een negatief geladen kop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De lange staart is juist ongeladen. De kop bevat een zuurstofatoom dat "nogal hard aan de elektronen trekt" en daardoor een negatieve lading heeft.

Tegen die kop aan zit het positieve Na+ ion. Dat zit juist daar omdat positief en negatief elkaar aantrekken.

Maar wat je in het plaatje ziet, is vaste zeep. Zeg maar "het zout van zeep", als zeep een zout zou zijn.

Zodra zeep in oplossing gaat, komt het Na+ ion los van de rest, net zoals natriumchloride (NaCl), dat eveneens bestaat uit het positieve Na+ en het negatieve Cl-, tijdens het oplossen splitst in losse Na+ ionen en Cl- ionen.

Na het oplossen van de zeep bevat het water dus losse Na+ ionen en losse "zeepstaarten". Die "zeepstaarten" zijn in totaliteit negatief geladen, maar die lading is ongelijk verdeeld: de eigenlijke staart is neutraal, de kop bevat de negatieve lading.

Toegevoegd na 1 minuut:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/NaStearate.png

Cryofiel