Waaraan ontleent benzine zijn energie?

Benzine is een combinatie van koolwaterstoffen. Maar zowel koolstof (steenkool) als waterstof kunnen energie leveren. Nu is de uitstoot weliswaar CO2 maar is dat alle koolstof of wordt ook koolstof als energie gebruikt of alleen de waterstof?

erotisi
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ziet het volgens mij niet juist. CO2 is maar een van de uitkomsten van de verbranding van benzine en zuurstof. Het is een formule waarin het aantal atomen gelijk is aan beide kanten. De energie komt door de uitzetting die je krijgt als je benzine ontbrandt.

Het beste antwoord

Een koolwaterstof is een verbinding van koolstof atomen en waterstof atomen.
Als je dat wilt verbranden, moeten eerst de bindingen tussen de verschillend atomen worden verbroken. Dat kost energie, en die energie moet je eerst toevoeren door het te verhitten, met een aansteker of met een elektrische vonk.
Daarna is voor zuurstof de weg vrij zich te binden met die losse koolstofatomen en waterstofatomen. Daarbij komt heel veel energie (warmte) vrij. Meer dan je er eerst in hebt gestopt door het aan te steken. Daarom blijft die verbranding ook doorgaan. Het steekt zichzelf steeds aan.
Zowel het vormen van CO2 uit C en O levert energie op als het vormen van H2O uit H en O.
Bij het verbranden van koolwaterstoffen komt dus zowel CO2 als H2O vrij.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
En hoe komt er energie vrij door samenkomen van koolstof/waterstof met zuurstof? Ze zullen vast elektronen gaan delen, maar komt daar energie bij vrij?
Reddie
9 jaar geleden
Atomen die samen een molecuul vormen zitten als het ware aan elkaar geplakt. Als je die los wilt trekken (zoals de koolstof en waterstof atomen in het koolwaterstofmolecuul) dan kost je dat energie (je moet daar moeite voor doen).
Als daarna C, H en O atomen aan elkaar gaan "plakken" komt daar juist weer energie bij vrij.
Vergelijk het ook met magneetjes. Het kost energie om ze van elkaar te trekken, en het levert juist weer energie op als je ze aan elkaar laat klikken.

Andere antwoorden (1)

De energie komt net zo goed uit koolstof als uit waterstof.

Waar die energie vandaan komt?

Door de reactie wijzigt de inwendige energie van deze chemische verbindingen.

Verdiep je maar eens in de thermodynamica, waar jij nu naar vraagt noemt men daar de 'Enthalpie'. De warmte die bij een verbrandingsreactie vrijkomt komt overeen met de reactie-enthalpie.

Je zou dus kunnen zeggen dat de enthalpie van benzine groter is dan die van het gevormde CO2 en water. Het verschil komt vrij als warmte.