Hoe noteer je correct de hoek van breking in de natuurkunde?

Stel je voor, ik heb een invallende hoek (i) van 40 graden, deze hoek valt in op water (N = 1,33), dus (r) word dan 29 graden. Dat weet ik wel, maar hoe noteer je dit correct?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Poet
9 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt? Je beschrijft het toch correct? Alleen plaatje erbij zou verhelderend zijn
http://www.rekenset.nl/Natuurkunde/Natuurkunde_onderwerpen/Optica/breking_uitleg.htm

Antwoorden (2)

n = sin(i) / sin(r)
sin(r) = sin(i) / n
r = arcsin(sin(i)/n)
r = arcsin(sin(40)/1.33) = 29 graden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arcsinus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeken noteer je in graden. Dus lichtstraal valt met een hoek van 40° uit lucht op het water. Deze hoek is gemeten ten opzichte van de normaal die loodrecht op het oppervlak van het water staat. En de lichtstraal gaat verder met een hoek 29° ten opzicht van de normaal.

Hoe jij het noteert is het ook goed. Ik heb ipv graden het graden teken gebruikt.