Welk glaswerk wordt waarvoor gebruikt in de chemie?

Bij scheikunde proefwerken wordt weleens gevraagd welk glaswerk je het best kunt gebruiken bij een bepaalde handeling. Erlenmeyer, maatkolf, maatcilinder, pipet enz. Ik dacht dat dit te maken had met hoe nauwkeurig het moet en welke hoeveelheid toegevoegd moet worden, maar ik weet het niet precies.

Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
meestal wordt de voorkeur gegeven aan duran-glas,heeft een goede afleesbaarheid en heeft ook een hoge hitte bestendigheid,hoger dan pyrex.

Het beste antwoord

Erlenmeyers worden vaak gebruikt voor manuele titraties. Al kan dit in principe in elk recipiënt.

Een maatkolf wordt gemaakt om bepaalde oplossingen of verdunningen aan te maken. Je lengt dan steeds aan tot de maatstreep tot een exact volume.

Ook worden maatkolven gebruikt wanneer om een andere reden het aanlengen tot de maatstreep exact moet zijn. Zoals bij het aanlengen van een product bij spectrofotometrische bepalingen.

Een pipet dient om een bepaalde hoeveelheid nauwkeurig te pipetteren. (meestal is de afwijking van een pipet < 2%, bij een hogere afwijking zou de pipet moeten worden afgekeurd).

Ook met maatcilinders kan je een hoeveelheid overbrengen, dit is vaak voor volumes die te groot zijn om te pipetteren.

Een voorbeeld:

Je neemt een bepaalde hoeveelheid staal. Die hoeveelheid is te groot om te pipetteren dus meet je dit af met een maatcilinder.

Je brengt de hoeveelheid staal over in een maatkolf en voegt hier vervolgens het reagens met een pipet aan toe.

Vervolgens verdun je met water door aan te lengen tot aan de maatstreep. Zo heb je de gewenste vaste verdunning.

Je hebt nu dus een reactiemengsel met een bepaalde verdunning en kan dit gaan titreren. Daarvoor giet je dan (een deel van) deze oplossing over in een erlenmeyer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allebei! Ik snap het nu!

Andere antwoorden (1)

Een erlenmeyer gebruik je om te koken of te koelen. Een erlenmeyer is niet geijkt dus daarvoor is temperatuurverschil geen probleem.
Een maatkolf gebruik je om vloeistoffen in te doen die je moet verdunnen en dan een precies volume moeten hebben, daarvoor dient de maatstreep. Bijvoorbeeld als je een vloeistof hebt die je moet verdunnen tot een bepaalde concentratie/volume Je moet zorgen dat een maatkolf niet te hoge temperatuurverschillen ondergaat, anders kan de inhoud teveel af gaan wijken (door uitzetten/krimpen van glas)
Een maatcilinder is niet geijkt, dus veel minder nauwkeurig dan een maatkolf, dus die gebruik je als je ongeveer het volume moet hebben. (voeg ongeveer 50 ml toe, of vul aan tot ongeveer 50 ml
De pipet is, net als de maatkolf geijkt, dus die gebruik je weer om vloeistoffen heel precies af te meten (haal precies 10 ml uit de maatkolf, doe je dus met een pipet)
anneliez