Hoe kun je de zuiverheid testen van aspirine?

Samen met een klasgenoot gaan wij ons profielwerkstuk houden over aspirine. De bedoeling is dat we aspirine zelf gaan maken. En verder willen we dus ook de zuiverheid testen van aspirine uit de winkel van verschillende merken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
bamibal
9 jaar geleden
Er zijn geen verschillende merken. Aspirine is zelf al een merk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ja inderdaad, bedankt voor de verbetering :-)

Antwoorden (1)

Allereerst: als je in de winkel aspirine koopt, is dat geen zuivere aspirine, maar aspirine met een bindmiddel, vaak cellulosepoeder en maiszetmeel. (http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h00613.pdf)

Er bestaan verschillende manieren om de zuiverheid te testen. Een manier die je zou kunnen toepassen op aspirine uit de winkel is spectrofotometrie. Deze link helpt je misschien:
http://sensing.konicaminolta.us/2014/02/how-spectrophotometers-can-ensure-the-purity-of-asprin/

Veel universiteiten hebben zo'n apparaat. Denk aan technische, biologische of medische universiteiten. Overleg met je docent over de mogelijkheid. Als je zo'n experiment goed voorbereid, is het heel snel en makkelijk te doen. Als je een beleefd emailtje of telefoontje pleegt naar een afdeling van een universiteit zijn ze vast wel bereid je hiermee te helpen!