Heeft een laser een brandpunt?

Ik vraag mij af of een laser ook een brandpunt kan hebben, of dat het wellicht een evenwijdige lichtbundel is.

Met vriendelijke groet,

Denise

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Laserlicht is een evenwijdige lichtstraal. Als je een convergerende lens erop loslaat dan krijg je vanzelf weer een brandpunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De laser is al gebundeld en is eigenlijk een lang brandpunt. De bundel is niet oneindig dun, dus zou je deze alsnog naar een scherper brandpunt kunnen focussen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een brandpunt is het punt waar convergerende lichtstralen samenkomen. Een bundel evenwijdige stralen heeft daarom per definitie géén brandpunt ! Zoiets als een "lang brandpunt" bestaat niet.
Een laser is zo veel mogelijk evenwijdig als mogelijk, maar nooit perfect. Een laser zal dus vrijwel altijd of over een heel lange afstand een (virtueel) brandpunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De laserbundels zijn nagenoeg evenwijdig, omdat ze enkele tientallen keren tussen twee parallelle spiegels heen en weee kaatsen. Voor CD spelers moet het laserlicht in een zeer klein brandvlak worden geconcentreerd, daarvoor zit er een lensje met korte brandpuntsafstand in de aftasteenheid. Servomechanismes zorgen ervoor dat de laser goed het spoor van putjes en weerkaatsende laag volgt.