Wat betekent de formule a = Δv/Δt voor versnelling?

kunnen jullie mij uitleggen wat elke onderdeel van de formule a = Δv/Δt betekent?

Toegevoegd na 1 minuut:
en hoe kwamen ze op deze formule?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (1)

In wiskunde en natuurkunde staat Δ, (de Griekse hoofdletter) delta voor de verandering van iets.
Dus Δv staat voor de verandering van de snelheid.
En Δt staat voor de "verandering" van de tijd, wat we gewoonlijk de verstreken tijd noemen.
Versnelling is een verandering van snelheid, zoals je waarschijnlijk wel begrijpt.
En in hoe kortere tijd die snelheid verandert, hoe groter de versnelling is.
Je kunt a = Δv/Δt ook schrijven als: a = (eindsnelheid - beginsnelheid) gedeeld door de verstreken tijd (eindtijdstip - begintijdstip).
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Versnelling wordt gemeten in m/s/s (meter per seconde per seconde). Snelheid is in meter per seconde, en de tijd natuurlijk in seconden. Het is dus logisch dat je die twee door elkaar deelt om de versnelling te berekenen.