De dampkring bestaat uit lucht. En als een vliegtuig daar doorheen wil, moet die de lucht opzij duwen. Daar is kracht voor nodig, en dat gaat dus niet zomaar.
Het is hetzelfde als wanner je onder water zwemt. Dan merk je ook dat er kracht voor nodig is. Als je geen zwembewegingen maakt sta je zomaar stil.
Reddie
10 jaar geleden
De dampkring is de "schil" van lucht om de aarde heen. De lucht wordt steeds ijler (dunner) naarmate je hoger boven het aardoppervlak komt. Een vliegtuig heeft minder moeite om door ijlere lucht te vliegen, maar helemaal zonder lucht kan ook weer niet: de opwaartse kracht op de vleugels wordt veroorzaakt door de luchtstroom over en onder de vleugels. Als er geen lucht zou zijn kan een vliegtuig helemaal niet vliegen, dan zou je een raket moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vliegtuigen hebben de dampkring nodig om te kunnen vliegen. De dampkring is een dunne schil( ongeveer 100 km dik) om de aarde(straal 6300 km), die stikstof(78%), zuurstof(21%)en nog wat andere gassen bevat. Omdat een vliegtuig brandstof verbrandt, heeft het zuurstof nodig. Hoe hoger je komt in de dampkring hoe dunner de lucht, dus hoe minder zuurstof. Dat geeft de eerste grens aan: zuurstofgebrek.
Om te kunnen vliegen is er lucht of een ander gas nodig: de vorm van de vleugels zorgt voor een kracht die onder tegen de vleugels aandrukt als er veel gas langs de vleugels gaat. Maar hoe hoger je gaat, des te minder gas is er, dus het stijgvermogen wordt steeds kleiner en uiteindelijk nul.
Een raket heeft deze nadelen niet, want neemt zijn eigen zuurstof mee en gaat zo lang mogelijk recht omhoog om snel uit de dampkring te komen; daar is geen weerstand meer.