Kun je de snelheid van licht veranderen?

Je kunt maar zo snel als het licht, dus als je dan de snelheid van licht kan veranderen. Dan kun je in principe sneller. Toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, je kunt de snelheid van het licht veranderen, maar alleen vertragen. Bijvoorbeeld door het door glas of door water te laten gaan.
Maar de lichtsnelheid die wordt genoemd in de relativiteitstheorie en zo, is de lichtsnelheid in vacuum. En die is nu juist onveranderlijk.
Reddie
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bent me net 56 seconden voor...     ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wel leuk om te vermelden dat als geladen deeltjes sneller gaan dan het licht gaat in dat medium, dat ze dan licht uitzenden dat overeenkomt met een schokgolf (vergelijkbaar met de knal als je door de geluidsbarriere gaat). Dat wordt Cherenkov-straling genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik had vervolgens cryofiel nog niet gelezen hieronder, die reeds hetzelfde noemde.
Nou wordt ie mooi :)
Je hebt helemaal gelijk.

Maar met "de snelheid van het licht", of "de lichtsnelheid", wordt altijd de snelheid van het licht in vacuum bedoeld. Met die definitie (dus de snelheid in vacuum) is het onmogelijk sneller te reizen dan het licht.

In elke stof zal het licht langzamer reizen dan in vacuum. In vacuum is de lichtsnelheid ongeveer 300 duizend km/s. In glas en in water gaat licht al stukken langzamer: even ruwweg gezegd, zo ongeveer 200 duizend km/s.

(Tussen haakjes: wij maken gebruik van het feit dat licht in glas zo "langzaam" gaat. Op dit principe zijn namelijk lenzen gebaseerd, die we gebruiken in brillen, contactlenzen, camera's, telescopen enzovoort.)

Je kunt dus wel degelijk sneller dan het licht, mits je het licht vertraagt door het bijvoorbeeld door water te laten reizen. Een voorbeeld hiervan is de Cherenkov-straling. Die ontstaat wanneer bepaalde radioactieve stoffen worden ondergedompeld in water. Die radioactieve stoffen stoten deeltjes uit die sneller bewegen dan 200 duizend km/s. Ze gaan niet sneller dan "de" lichtsnelheid (die in vacuum), maar wel sneller dan de (vertraagde) lichtsnelheid in water. Daardoor krijg je iets dat vergelijkbaar is met de ultrasone knal die je hoort wanneer een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat (dus: sneller beweegt dan het geluid), maar dan met licht in plaats van met geluid.

Cryofiel
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Ik weet niet zo snel een referentie, maar volgens mij is er een Duitse vrouw die het licht zelf tijdelijk (lees milliseconden) heeft doen stilstaan door het licht door aluminium gas te leiden.
Reddie
10 jaar geleden
Maar jij trok wel weer door naar de mogelijkheden om sneller dan het licht te gaan als je je door water verplaatst ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier dat licht dat stilstaat, in meerdere experimenten:
http://www.kennislink.nl/publicaties/licht-tot-stilstand-in-fotonisch-kristal
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2003/december/Gevangen-licht.html
Er werd hier ook eerder naar gerefereerd, met amusante antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/licht-stilzet-mogelijk.206898
Thecis
10 jaar geleden
leuke verwijzingen inderdaad. Dank
En de antwoorden zijn inderdaad vermakelijk...