Als je eten luchtdicht maakt blijft het dan dan langer houdbaar?

Toegevoegd na 55 minuten:
En is het dan langer als je alle lucht eruit haalt, of er juist in stopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als je voedsel wat aan de buitenlucht is blootgesteld geweest daarna luchtdicht verpakt zal de houdbaarheid niet merkbaar worden verlengt. De reeds gevormde barterien doen gewoon hun werk.
Als je voedsel wat aan de buitenlucht is blootgesteld geweest daarna londer vacuum verpakt, zal de houdbaarheid enigszins verlengd worden, daar de zuurstof ontbreekt. Maar de reeds gevormde bacterien doen ook hier hun werk.
Alleen voedsel wat onder steriele omstandigheden vacuum verpakt wordt, zal een beduidend lange levensduur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Is dus precies zoals ik gisteren al heb geantwoord. Is dus het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord is verre van precies als jouw antwoord, maar komt wel ongeveer op hetzelfde neer.
Soms kan er maar een waarheid zijn

Andere antwoorden (3)

Jazeker, dan veroudert het eten niet, het kan geen verbindingen aangaan met zuurstof... En zuurstof is de sterkste vrije radicaal in de buitenlucht en verantwoordelijk voor het bederven en verouderen van producten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Onzin. Als je het luchtdicht maakt betekent dat niet dat de lucht eruit is. -1 voor dit veel te snel en ondoordacht gegeven antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch is het antwoord goed, Antwoordman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar blijft jou antwoord dan, Antwoordman
AWM
14 jaar geleden
Ik geef alleen alleen GOEDE antwoorden, Duchantain.
En vooral niet op bevel. En het bovenstaande antwoord is zo fout als een.... als een... nou ja. fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen goede antwoorden, awm? nog nooit een fout antwoord? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook geen bevel. Ik ben alleen benieuwd als jij zegt dat het zo fout is, wat het antwoord dan is. En als je weet dat het fout is, dan zul je toch ook moeten weten welk antwoord goed is?
AWM
14 jaar geleden
Lamaar. Jef heeft zijn vraag aan het bovenstaande antwoord aangepast.
Veel micro-organismen, schimmels, gisten en sommige bacteriën hebben zuurstof nodig om te overleven. Als je die zuurstof wegzuigt gaan ze dus dood. Dat is dus gebeurt bij voedsel dat vacuüm verpakt is, zoals vis, kaas, vleeswaren.
De sporen van bacteriën overleven echter ook zonder zuurstof. Daarvoor heeft vacuüm verpakken geen enkel nut. Als je het voedsel een paar uur op een warme plaats
bewaart, vormen zich van binnenuit al weer nieuwe bacteriën op die sporen. Het heeft wel effect als je het voedsel eerst behandeld met andere conserveringsmiddelen of in een steriele omgeving vacuüm trekt. Dat is ook het belangrijkste nut van vacuüm verpakken, het tegenhouden van micro-organismen van buitenaf. Vlees dat we zelf vacuüm trekken moet nog altijd in de koeling bewaard blijven. Het klopt dat de houdbaarheid in de koeling verlengd wordt, dit is echter meer een kwestie van dagen tot hooguit een week. Een nadeel van vacuüm trekken is dat de structuur van het vlees hierdoor veranderd. Vergelijk het met het platslaan van biefstuk. Als je het echter eerst marineerd en dan vacuüm trekt, trekken de kruiden wel beter in het vlees en wordt het iets malser.
14 jaar geleden
Ja absoluut.... hiervoor is de vacumeermachine in het leven geroepen.