Is "geleidelijke overgang" een soort algemene natuurwet om veranderingen te realiseren?

Als je twee glazen water van verschillende temperaturen mengt, dan neemt het gemengde water een eindtemperatuur aan. Deze eindtemperatuur wordt het snelst bereikt, als de temperaturen van de twee oorspronkelijke glazen dicht bij elkaar liggen (gelijk zijn). Ook bij brandwonden schijnt koelen met water van net iets kouder dan lichaamstemperatuur veel beter te werken dan water dat erg koud is. Bij snelle of grote veranderingen in bedrijven is er vaak veel weerstand bij de werknenemers , terwijl dit niet het geval is bij geleidelijke of kleine veranderingen. Bij blootstelling aan kleine hoeveelheden gif, heb je de mogelijkheid om immuun te geraken, maar bij grote hoeveelheden leg je het loodje. Zo zijn er nog veel meer zaken in het dagelijkse leven. Ik vroeg me af, of dit een soort "natuurwet" is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat is zeker niet het geval. De processen waarje het over hebt zijn totaal niet vergelijkbaar.
Bij brandwonden moet je niet met te lage temperatuur koelen omdat je lichaam dan denkt dat het koud is, en daarom de bloedtoevoer vergroot, wat een averechts affekt heeft bij brandwonden.
Bij het mengen van water van verschillende temperatuur is de gemiddelde snelheid van de watermoleculen verschillend. Door de temperatuurbeweging mengen de twee temperaturen, en door onderlinge botsing worden de hoogste snelheden afgeremd, en de laagste krijgen wat meer snelheid en ontstaat er een nieuw gemiddelde.
Tegen gif wordt je niet immuun, maar je kunt het onschadelijk maken, afbreken of lozen. Immuun wordt je niet. Verder geef je zelf al aan wat er mis gaat met gif. Bij een grote hoeveelheid ga je dood voordat je het gif kunt opruimen.
Bij bedrijven hangt het er maar net vanaf wat voor verandering je wilt teweegbrengen. Als je één persoon ontslaat zullen de anderen wel meelij hebben, maar niet direct protesteren. Die ene persoon heeft ook niet de macht om er iets aan te doen. Maar als de helft wordt ontslagen kan die veel meer druk uitoefenen op de leiding. Eendracht maakt macht.
Allemaal totaal verschillende processen dus.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt! Allemaal verschillende processen die niets met elkaar te maken hebben. Daarom is het mij juist opgevallen. Bij een geleidelijke overgang van de ene situatie naar de andere wordt vaak een veel sneller resultaat bereikt, dan bij een snelle of abrubte overgang. Dan is er veel meer "weerstand" om de overgang naar de nieuwe situatie te realiseren. Misschien is de gekozen term "algemene natuurwet" niet zo gelukkig in deze zin.