Versnelt de voyager nog steeds?

Is het zo dat de voyager nog steeds versnelt? Is hier een natuurwet voor? Of blijft de snelheid gelijk? Of gaat hij langzamer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De voyager zit allang (vanaf kort na de lancering) zonder stuwbrandstof.
Hij heeft alleen nog sturraketjes. En voor het instrumentarium tot ca. 2025 energievoorziening.
Dat betekent dat de Voyager volgens de natuurwet van de zwaartekracht (van de zon en de planeten) gemiddeld steeds verderaan het afremmen is. Misschien versnelt hij af en toe een weinig in de buurt van een rotsblok.
Reddie
10 jaar geleden
Nee, voyager zal eerder vertragen -- maar wel zo weinig dat je het bijna kunt verwaarlozen. Dit komt zo:

De eerste wet van Newton zegt, dat als er géén kracht op een voorwerp werkt, dit voorwerp òf in rust is, òf zich in rechte lijn met constante snelheid voortbeweegt. Anders gezegd, voor verandering van zo'n beweging (of stilstand) is een kracht nodig die op een voorwerp werkt.

(op aarde zal je dit niet snel zien gebeuren, door wrijving, daarom moet je bijvoorbeeld blijven trappen op de fiets, alleen maar om dezelfde snelheid te houden. Zachtjes verder glijden op glad ijs, lijkt er al meer op. In de ruimte wordt die toestand nog veel meer benaderd, hoewel zelfs de ruimte niet helemaal 'leeg' is).

Voyager heeft geen aandrijving die 'stuwkracht' zou kunnen leveren om te versnellen, en zou dus gewoon een constante snelheid hebben, als er geen andere krachten op werkten. Maar die krachten zijn er wèl.

De grootste kracht die op voyager werkt is de zwaartekracht van de zon. Dit komt omdat de massa van de zon het grootst is in ons zonnestelsel , maar ook omdat de zon nog altijd heel veel dichterbij staat dan welke andere ster dan ook (de grootte van de zwaartekracht is van beide factoren afhankelijk). De zwaartekracht van de zon zal proberen Voyager 'terug te trekken' richting zonnestelsel. Daarom zal Voyager heel lichtjes vertragen -- maar dat is maar een heel klein beetje. Lang niet genoeg om tot stilstand te komen en 'terug te vallen'. En op een gegeven moment zal- ie zo ver van het zonnestelsel af staan dat de zwaartekrachtsvelden van andere sterren sterker worden dan die van de zon. Maar ook dat duurt nog duizenden jaren.

Overigens is zwaartekracht in het beginstadium van de reis juist wèl gebruikt om Voyager een hogere snelheid te geven -- door hem op een bepaalde manier vlak langs grote planeten als Jupiter te laten 'schieten' en gebruik te maken van hun zwaartekracht konden ze voyager snelheid laten winnen. Dit heet het slingshot effect. Maar intussen staat voyager al zo ver van alle grote planeten af, dat dit effect niet meer gebruikt kan worden.

Toegevoegd na 3 dagen:
(zie reactie Viridiflavus): preciezer gezegd wordt in het slingshot-effect gebruik gemaakt van de _impuls_ van de planeten
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Heel compleet. plus
Cryofiel
10 jaar geleden
Nog een plus. Ik zal me inhouden, en niet vertellen dat er een veel grotere kracht op de Voyager werkt dan dat schamele restje zwaartekracht van de zon... ;-) Wist je trouwens dat het "slingshot effect", of eigenlijk de gevolgen daarvan, ook wel "kosmisch biljart" wordt genoemd? Vind ik wel een mooie naam voor wat er gebeurt.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Cryofiel : welke? (de zwaartekracht van de melkweg lijkt me kleiner dan die van de zon, op de huidige positie van V., als ik een simpel rekensommetje maak en geen rekenfouten tenminste). Ik kan me nog andere krachten voorstellen (bv. zonnewind, wrijving vanuit het interstellair medium, enz), maar die kan ik niet zomaar berekenen. Viridiflavus: dank voor de verduidelijking!
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, heb je het uitgerekend? Ik heb het gevoelsmatig gedaan, en ik kwam tot de "conclusie" (aanhalingstekens omdat het slechts gevoelsmatig is) dat de totale zwaartekracht van de melkweg groter is dan die van de zon. Niet dat je daar wat van merkt in het stelsel dat meebeweegt met de zon - maar in een stelsel dat meebeweegt met het massamiddelpunt van de melkweg zou de zwaartekracht van de melkweg op de Voyager groter moeten zijn dan die van de zon op de Voyager, dacht ik.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Neuh, uitgerekend niet echt, meer een (zeer) ruwe afschatting van de grootte-verhoudingen: (1) Verhouding massa melkweg: massa zon= 10^12 :1
(2) Verhouding afstanden tov V.= 30kly/125AE = 1.6* 10^7 (puntmassabenadering) (1)/(2)^2 levert 1/256 op dus vandaar mijn conclusie. In zo'n ruwe benadering heb ik dan idd. bv. niet meegenomen dat de zon zelf natuurlijk ook weer gevangen is in het zwaartekrachtveld van de melkweg, enz. Als je het helemaal integraal en 'vanuit een standpunt los van de melkweg' bekijkt zal je op die manier neem ik aan wel kunnen zeggen dat de invloed van de melkweg groter is.